Jag har instalerat en trådlös hygrometer från klas i sjön så nu ser jag att min krypgrund ligger på ca 68-72 % rf och ca 6 + grader.
Det beror lite på utevädret har jag märkt lite kallare ute =lägre rf, och regn slask ute = högre rf.
Hur är det om man ligger på min nivå måste jag skaffa avfuktare eller inte ?
Jag har isolerat grunden täckt marken och stängt ventilerna och den är totalt ren från spån och liknande.
Tacksam för tips då jag är rätt ny som husägare !

Betingelser för mögel etc sägs vara goda om rel.fuktighet ligger över 70%. Att det är lägre rf när det är kallt stämmer, under vintertid så brukar problemen med hög fukthalt i grunder vara minimal, för att accelerera under vår/sommar när det är varmare ute än under ditt hus.
Att stänga alla ventiler enbart är nog kanske inte en helt lyckad lösning för du kommer ju alltid att få nån fukt från marken och den måste ta vägen nånstans. När du säger isolering, menar du fuktspärr eller värmeisolering? Du måste ha en fuktspärr för att hindra fukten att kryp upp, fast även en fuktspärr hindrar inte till 100%, bara till viss del.
Du bör nog kanske vänta till i vår för att se hur situationen ser ut då, om du behöver skaffa någon form av avfuktare eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.