Den jag hadde var en 1 tonnare och jag har sett en ca 1.5 tons knata omkring i en strandkant av dy och vass så det borde gå tycker jag

Hej
Jag har en egen maskin på 1.7ton och den har riktigt bra framkomlighet även om det börjar bli lerigt. Blir det lite för lerigt så kan du ta hjälp av skopan.
Om du inte sjunker med fötterna med mer än 10-15 cm när du går så ska det inte vara någon fara. Men räkna med att det däremot kan bli svårare att svänga och att risken för bandkrängning ökar väsentligt.
Ett annat problem om du försöker svänga är att drivkraften på ett band kan bli för litet och du bara spinner (om du försöker svänga med bara drift på ett band) Men det går att hjälpa genom att lyfta upp delar av bandet mha skopan.

Ett tips om du ska hyra en mindre maskin är att du försöker få tag i en med bandbreddning, tex bobcat 322 (det är en sån jag har). Stabiliteten blir mkt bättre i och maskinen tål att lyfta mer utan att tippa. Du kan hydrauliskt ändra bandbredden ifrån ca 950mm till ca 1450mm. Den blir inte heller lika känslig om underlaget är ojämnt.

/Anders

Hej Finansvalpen!
Inga problem att gå ut där du beskriver det med en bandgåande minigrävare. Jag har kör mycket grävmaskin 1.5 - 40ton. Är det riktigt sankt så lägger du bara ut bra massor framför dig där du ska köra. Rådet är att ta en kille med maskin som fixar det där på nå´n timme medans du och barnen sitter i stugvärmen och tittar på ;)

// Mange

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.