J
jon_h: Nej, dolomiten är inte reaktiv alls vad jag förstår, den ska tillsammans med sanden fungera som ballast, alltså utfyllnad. Sen är det ju själva murkalken som binder ihop bruket. Dolomiten är bara mald kalksten, och inte så mycket finare än mursand. Men skulle man bränna dolomiten så får man osläckt kalk (som ju är mycket reaktiv), om man sen behandlar den med vatten får man släckt
3 svar · 5,1k läst
H
Honey_: Vi hade 50000kr i kalkylen, det kostade 33000kr (vitt) fråga någon med grävare de brukar ge kosnadsfriakalkyler. //Tina
3 svar · 2,4k läst
J
jon_h: Lecablock eller lättbetongblock är två alternativ.
1 svar · 2,3k läst
S
snickar_lasse: hej!näta du med nät o putsa ,går utmärkt. lägg på två gånger,släng på med slev o pilla inte för mycket ,då kan det rammla av
1 svar · 3,5k läst
F
fn76: Ja, det är ju förvisso klart att man kan göra en sådan markförändring. Det kommer bli en del jordmassor från schaktingen av den 100 meter långa grusvägen som ska göras.
4 svar · 3,8k läst
M
Manga: Jag som bor i GBG har samma problem med höga värden sen i höstas, jag har varit nere och kollat och avfuktaren rullar på med Max sug effekt. Samt att plasten ligger mycket bra tycker jag. Ni som kan detta , vad skall man göra för att sänka värdet, och då menar jag inte att "KÖPA SOLFÅNGARE" som någon föreslår helatiden..
2 svar · 2,4k läst
M
Mats: Är absolut ingen expert men har varit på visning i ett antal 70 och 80 talshus med isolerade plattor och ja de är tämligen ojämna
1 svar · 1,7k läst
M
MagnusOlofsson: Tack för svaret. Ger i alla fall en fingervisning om var priset skulle kunna hamna. /Magnus
2 svar · 5,8k läst
L
Lazze: Hej 200 eller 300 mm Om man ska ha 400 element för klara belastningspunkter mm i kostruktionen så är det mindre jobb att lägga 300 mm kontra 200 så slutsumman blir samma :)
12 svar · 3,9k läst
G
gromit42x: Kanske några bilder? -h
1 svar · 3,1k läst
Eklundh
Eklundh: Tack för dina svar och visat intresse. Mvh Eklundh
7 svar · 5,4k läst
·
R
Rudbeck: Solvarme i krypgrunden ?? http://www.hylt.se/shop/
5 svar · 3,1k läst
kanel01
kanel01: som så många andra drabbades vi den 11/12 av att regnvatten trängde in (inget avloppsvatten).  :'( Vi fick dubbelgaraget och hela bottenvåningen i vårt suteränghus skadat pga ca 15cm djupt vatten. Nu har bygg-firman äntligen hunnit komma och riva och ett flertal frågor har uppkommit som jag hoppas få hjälp med. Väggarna är avsågade 60cm och golbeläggningarna helt borta. Rum 1
0 svar · 2,6k läst
M
Mats: Det rekomenderas av thermisol i deras broschyrer i alla fall
16 svar · 13,9k läst
M
Mats: Handlar du alltihopa på ett bräde så ska du vara tuff och gå runt på de vanliga byggmarkanderna och se omdu inte kan förhandla fram samma pris där. Det bör inte vara någon omöjlighet
1 svar · 1,8k läst
G
gaia: jag skulle börja med att lägga plast i grunden, den gör nytta och kanske stoppar lukten. Bli inte överraskad om det samlas vattendroppar på undersidan av plasten - det är normalt och så brukar det se ut. Om det inte räcker med plast kan man fortsätta med utgrävningar och fläkt ... gaia
2 svar · 5,2k läst
B
Bigfoot: Jag ska bygga ett uthus på 4,4x3,2 m (grundens mått) på åtta st plintar (2 rader x 3 st + 1 st i mitten på varje gavel. Så långt allt väl, men sen var det ju det här med hur plintarna ska utföras för att inte farbror frost ska flytta på dom. Ska man vara på den säkra sidan så är det väl frostfritt djup som gäller, 1,4 m (plus / minus ev. korrigering för jordart som jag inte har
0 svar · 4,4k läst
S
skogstomten: Elslingan kan inte frysa sönder.... Annars så måste du köra igång den vattenburna direkt efter att du fyllt på köldmedium om du inte vill kosta på frostskyddsmedel vilket blir dyrt. Och akta dig för att det råkar gå en säkring vid fel tillfälle, hantverkare har ju en del effektkrävande maskiner och effektvakt tror jag knappast finns när man kör med en tillfällig panna och med
6 svar · 6,5k läst
A
_andreas_: Hittade ingen bra kategori att ställa denna frågan... så den hamnar här. Jag undrar om det finns någon bra bra sida på nätet där man kan läsa om svensk byggstandard för småhus. Vad jag är nyfiken på är allt från rekomendationer vad det gäller måtsättning till krav vad det gäller t.ex vissa material material. Har sett att det finns ett mindre uppslagsverk i tre band att köpa,
0 svar · 3,9k läst
M
Magnus_Nordmark: Detta ska du låta en geokonsult titta på för att få det hela rätt. Det kostar inte så mycket i sammanhanget, men är nödvändigt för en riktig grundläggning.
2 svar · 2,5k läst
M
Magnus_Nordmark: Hej! Först, det finns massor skrivet om detta på forumet tidigare, så använd gärna sökfunktionen (glöm inte att ändra tidsfaktorn till "senaste året"). Det är inte så mycket som skiljer. Är det plusgrader så räcker det att beställa varm betong, så kommer härdningen igång lite snabbare. Sen är det lugnt att låta plattan vara. Är de minusgrader vid gjutningen så beställs varm
1 svar · 1,5k läst
E
EmMi: Tack så mycket för hjälpen allihopa! Nu ska här mätas!
7 svar · 9,9k läst
J
Jorg: [citat] Jag antar att det därmed vore smartast av oss att även utbyggnaden görs på torpargrund? Någon annan som har åsikter i frågan?
3 svar · 3,6k läst
G
gromit42x: Japp. Känner igen den frestelsen men har lyckats motstå. -h
4 svar · 2,8k läst
M
Mats: Den varianten funkar fint!. En bonde i onrådet markbereder med får först först, sen getter och de de lämnar tar grisarna Men den tar inte stenarna tyvärr
5 svar · 5,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det beror på vad du vill fylla med och hur långt fyllnadsmassorna behöver transporteras, transporten kan kosta mer än fyllet.... Vi betalade runt 80:- per ton. (114,35:- per kubik) Sand fyllde vi med.
5 svar · 2,8k läst
M
Mats: Grovt mellan 1000-2000 kr m2 skulle jag tippa beroende på om det ska vara golvvärme eller inte och hur mycket jobb det krävs, men det är en grov uppskattning
2 svar · 2,4k läst
G
gaia: [citat] :) Måla med silikatfärg som är starkt basisk och i sej kan döda vilken levande växt som helst ( skyddsglasögon och handskar ett måste) men sen när färgen härdat kan man spola och skura väggytan utan att färgen flaggnar :). Silikatfärgen är inte gratis men drygg och hållbar. Silikatfärg och betong är det säkraste kort i en källare, tycker jag. Behandlar du dina väggar
5 svar · 29,7k läst
M
makervall: Jo jag har läst allt jag hittar här men blir bara mer förvirrad för varje inlägg jag läser. I mitt befintliga kallgarage ligger det idag en platta av asvalt, ca 50mm. Under den är det sand och singel, skulle tro ca 300mm vågar kanske inte lita på att det är kapilärbrytande så det är ganska mycket sand iblandat. Men asvalten kanske räknas som kapilärbrytande? Min tanke är att gjuta
0 svar · 4,5k läst
A
Anders_Gus: Det finns en befintlig gammal platta som jag ska ta bort, under den är det ca 50-100cm med små natursten. Jag tänkte ta bort lite sten och jämna till med singel som jag packar. Dränering har jag redan lagt utanför den befintliga plattan. Makduk, behövs det till plattan, eller tänkte du på dräneringen? Till dräneringen ligger det redan markduk. Ja just det, nån armering till voterna
3 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.