har en garageplatta som saknar fall vid portarna så det rinner in vatten hela tiden. portarna e nya men det hjälper inte.
funderar på att slipa ner plattan så det blir ett bra fall. tyvärr måste jag kapa bort tröskeljärnet men det gör kanske ingenting. eller har någon nån annan idé ?

Den metod du funderar på ser jag som vettigast i sammanhanget. Annars kan man ju göra tvärtom att man gjuter upp en tröskel med det nödvändiga lutet för portarna fast då har man ju skapat en "swimmingpool" i garaget och det är svårt att raka ut smältvatten (om man inte har brunn). Du får nog även hoppas på att det inte ligger ytlig armering i tröskeln, för den vill man inte blotta för väder och vind.

/Habbe

thomasd79 skrev:
har en garageplatta som saknar fall vid portarna så det rinner in vatten hela tiden. portarna e nya men det hjälper inte.
funderar på att slipa ner plattan så det blir ett bra fall. tyvärr måste jag kapa bort tröskeljärnet men det gör kanske ingenting. eller har någon nån annan idé ?

fick ett annat tipps från en kompis som jobbar en del med grunder och det är att bila bort en bit av plattan on sedan gjuta om med fall . då kan man även få dit ett nytt järn.
låter lättare tycker jag! och jag får nog ett bättre resultat. plattan ska ändå målas sen så det kommer nog inte synas så tydligt.

ingen annan ide ?

Det är väl närvaron eller frånvaron av fallet på plattan fram till portkanten som till slut avgör åt vilket håll vattnet tar och i tillägg mängden vatten beroende på hur mycket platta som ligger utanför porten.
Gjorde själv inte i ordning något fall på min platta men tänker antingen bila ur och gjuta nytt med eventuellt kantjärn eller slipa. Har inte bestämt mig ännu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.