Vi ska få plattan gjuten och jag undrar lite över dräneringsskiktet. Isoleringen på 200 mm måste ju räcka som kappilärbrytande men hur är det med det dränerande? Just nu ligger det någon typ av sand (ca 40 cm tjockt) och grävkillarna menar att det räcker så. Jag tvivlar och kommer att be min KA kolla på det i morgon, jag vill ha ett grusskikt på ca 10 cm. Men jag är kanske ute och cyklar? Är sand dränerande? Den är inte så fin som i sandlådan utan lite grövre men ändå.

brma skrev:
Vi ska få plattan gjuten och jag undrar lite över dräneringsskiktet. Isoleringen på 200 mm måste ju räcka som kappilärbrytande men hur är det med det dränerande? Just nu ligger det någon typ av sand (ca 40 cm tjockt) och grävkillarna menar att det räcker så. Jag tvivlar och kommer att be min KA kolla på det i morgon, jag vill ha ett grusskikt på ca 10 cm. Men jag är kanske ute och cyklar? Är sand dränerande? Den är inte så fin som i sandlådan utan lite grövre men ändå.
Är det riktigt dräneringsgrus (ser ut som sand), räcker det. Be att få se på följesedlarna från grusleveransen. Dräneringsgrus är separerat från 0-material.

Har inför mitt grundbyggande farit runt på olika villabyggplatser för att se "hur man gör" och blivit förvånad över att de flesta bygger på sättet du beskriver. Dock kan jag också se att alla dessa grunder är kopplade till totalentreprenader från hustillverkare.

Jag drog slutsatsen att detta är en måhända billigare metod en den klassiska "tvättad makadam-metoden", men framförallt en snabbare metod.

metodik: gräv en grop med lite djupare rännor runt om gropen för dräneringsrör.
pytsa i ett jämt lager med dräneringsgrus i drängravarna, lägg kokoslindade dränrör.
fyll upp med dränerinsgrus samtidigt som man paddar skikt efter skikt.
Plana av vid rätt höjd, börja lägg grundelementen.

Tror inte ens man behöver fiberduk i botten.
Grävmaskinen behöver troligtvis bara vara på plats under en dag.

Alla byggmetoder är väl tänkta att rationalisera en tidigare metod.

Jag körde den gamla hedliga med tvättat singel, framtiden får väl utvisa vilken metod som var rätt.

Talade med min KA och han sa det var OK. Det var dräneringsgrus av samma typ som i marken under, därav tyckte han det till och med var bättre då det inte skulle vara risk för blandning av materialtyper.
Tackar för synpunkterna och infon Habbe!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.