Jag och sambon funderar på att köpa ett hus från 60-talet med källare som idag är oinredd. Vi vill i så fall vill kunna inreda m hobbyrum och ev gillestuga men då måste det omdräneras för där tränger in fukt nu.

Vad kostar egentligen ett sånt jobb??
Om man gör det själv eller anlitar någon??

Tacksam för alla svar
/Linda

Tyvärr blir svaret av typen hur långt är ett snöre?

Kostnaden beror naturligtvis väldigt mycket på vad ni kan göra själva och på hur stor källaren är.

Med dessa uppgifter blir det lättare för de kunniga att göra en grov uppskattning

Jag tror att källaren är 79 kvm.
Och jag utgår från att vi inte gör något själva för att få en uppfattning om vad det max kan kosta oss.

Jag behöver inget exakt pris men vill gärna veta i stora drag vad ett sånt jobb brukar gå på!

/Linda

ca 1500/kvadratmetern då ingår allt platon, slang,uppgrävning,åtefyllning mm

elmannen skrev:
Tackar vänligast för det svaret! =)
Är det golvytan i källaren (som här var 79kvm) man räknar på då eller den lodräta yta som ska dräneras?

/L

Det ska nog vara 1500 per LÖPMETER källarvägg

Härligt!!

Då blev det ju genast mycket billigare!!! =)

elmannen skrev:
antal kvadratmeter källar vägg som ska grävas fram..............

Jag vill komplettera med en siffra om man vill ha utvändig isolering på källaren, då halkar siffran upp till mellan 1900 och 2000 kronor per löpmeter. (Jag undrar om det inte är jag som är upphov till siffran 1500 också, vilket var en siffra som vår säljare hade fått fram = möjligen kompispris)

Vi valde iaf att dränera om hela källaren med utvändiga isolerskivor (jackodren) och det jobbet kostade 2000 kr per löpmeter. Då ingick allt, grävning, handgrävning efter ras pga regn 8-) , allt erforderligt material, utsättning av el och teleledning (innan jobbet började) samt ny dagvattenbrunn.

Vi valde som sagt att dränera om hela huset (med undantag för den sidan där garaget finns, då den var byggd på platta), även den sidan som redan var omdränerad med platon eftersom den hade fuktproblem i alla fall. Dessutom hoppas vi på lite varmare i källaren denna vintern...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.