I mitt Älvsbyhusbygge upptäckte jag när jag kontrollerade de påbörjade grundarbetena att de lagt vattenledningen i sk. dräneringsrör. Rören har håligheter för att ta in dagvatten och leda det bort. Vad jag kan förstå skall vattenledningarna läggas i sk. skyddsrör som är slutna för att skydda vattenledningsrören från yttre påverkan att bl.a. dagvatten.
Hur allvarligt är detta. Bör jag kräva att entrepenörer gör om dragningen och lägger in vattenledningen i skyddsrör.

Tacksam för synpunkter!

Torshall

Inte för att jag är nån expert men vanlig vattenledning brukar man ju lägga direkt i backen så nått skydd mot vatten ska inte behövas. Min uppfattning är att man lägger skyddsrör för att förhindra skador från sten och annat som rör sig i backen. Och då bör även en dränneringsslang duga gott

mats_o skrev:
Inte för att jag är nån expert men vanlig vattenledning brukar man ju lägga direkt i backen så nått skydd mot vatten ska inte behövas. Min uppfattning är att man lägger skyddsrör för att förhindra skador från sten och annat som rör sig i backen. Och då bör även en dränneringsslang duga gott
Tack för svaret, detta är mitt första bygge så det är bra att få referenser.

För att förtydliga lite då så ligger min egen "bara" negrävd.

mats_o skrev:
För att förtydliga lite då så ligger min egen "bara" negrävd.
Nästa fråga:
Dräneringsrören som ligger runt grunden är "bara nergrävda" i singel. En synpunkt jag har fått är att det bör finnas fiberrduk runt rören för att förhindra att hålen i rören igenslammas av lera, jord etc...
Har du någon åsikt om detta.
Tacksam för svar.

Fiberduken skall inte ligga runt röret utan singeln bör separeras från jord/fyllnadsmassor med en fiberduk. Det gör att singeln behåller sin dränerande funktion.

//Larsa

Larsa skrev:
Fiberduken skall inte ligga runt röret utan singeln bör separeras från jord/fyllnadsmassor med en fiberduk. Det gör att singeln behåller sin dränerande funktion.

//Larsa

Tack för svar. Det låter som det är läge att se till att entrepenören lägger duk ovan singeln innan mjukmassorna. Frågade idag och han hade inte avsikten att lägga duk.

Det tycker jag definitivt att han ska göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.