Jag håller på och gräver inför ett garagebygge och jag har lite frågor angående dränering. Jag har ingen ledning att ansluta dräneringen till. Hur är bäst att göra? Jag pratade med en grävmaskinist och han sa att man kunde gräva ner till frostfritt runt om och göra en bädd med makadam med duk runt och inte använda sig av dräneringsrör. Ett annat alternativ var att leda bort vatten med rör från garaget. Ska man då göra en dräneringsbädd att leda vattnet till? Hur gör man detta?

Lite info om garaget: 6,0x7,2 meter, 20 sm isolering, 30 cm L-profil som kantstomme och ingen golvvärme.

Tacksam för alla hjälp!

Hej,

Om du har dike vid tomtgräns gräv dit. Annars stenkista Använd dräneringsrör och fiberduk så att jord i gruset.

Tack för svaren!

Jag ska inte ha ngn golvbrunn då det endast blir ett hobbygarage/mekgarage.

Behöver jag endast dra dagvattnet till stenkista eller måste jag lägga dräneringsrör runt garaget som också går till stenkistan???

Vad jag menade i föregående inlägg är om det räcker att gräva till frostfritt runt plattan och lägga duk runt makadammet för att sedan endast ha dräneringsrör från stuprören till stenkista (och inte längs med plattan)???

Hjälp mig för jag ska snart börja gräva...

Hemmakatten
Eftersom du ändå skall gräva så är merkostnaden för att lägga dräneringsrör runt plattan minimal. Jag skulle definitivt göra det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.