6 174 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Funkar dräneringen.
Jag har en tomt med en slänt på baksidan som sluttar mot huset.
Vi håller för närvarande på att anlägga gräsmatta på denna yta.
När det regnat så har vatten blivit stående då marken består av lera.
Vi har pratat med en markentreprenör som hävdade att vi behöver dräneras för att slippa problemen, samt lägga ut sand och matjord innan vi sår.
Vi har nu lagt en dränering längs med hela slänten på baksidan. När det regnar så kommer inget vatten från dräneringsröret. Kan detta vara korrekt?
Entreprenören hävdar att det tar ca 1 år innan en dränering fungerar som den skall. Känner mig undrande inför detta. Har jag betalat för något så vill jag ju att det skall fungera.
Kan jag så gräsmatta trots att det är lerigt och i så fall blir det bättre när gräset tar sig?
/Pajen
:-?
Vi har pratat med en markentreprenör som hävdade att vi behöver dräneras för att slippa problemen, samt lägga ut sand och matjord innan vi sår.
Vi har nu lagt en dränering längs med hela slänten på baksidan. När det regnar så kommer inget vatten från dräneringsröret. Kan detta vara korrekt?
Entreprenören hävdar att det tar ca 1 år innan en dränering fungerar som den skall. Känner mig undrande inför detta. Har jag betalat för något så vill jag ju att det skall fungera.
Kan jag så gräsmatta trots att det är lerigt och i så fall blir det bättre när gräset tar sig?
/Pajen
pajen skrev:Jag har en tomt med en slänt på baksidan som sluttar mot huset.
/Pajen
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
om dräneringen ligger under huset och ligger i sand och makadam som den ska så kommer självklart dräneringen fungera om den är lagd till dagvattnet i gatan, till en väl utförd stenkista eller till ett lägre liggande dike eller dylikt.
du vet förmodligen om entreprenören körde dit sand och makadam och fyllde hålet med det
du vet förmodligen om entreprenören körde dit sand och makadam och fyllde hålet med det
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Kan du beskriva lite bättre hur dräneringen ligger och vad det är tänkt att den ska göra.
Gäller det att stoppa ett vattenflöde genom mark så skulle jag gräva ned en dräneringsslang till under det vattenförande lagret och sen fylla typ en skyttegrav med singel ovanför. Naturligtvis geoduk längs sidorna.
Gäller det att stoppa ett vattenflöde genom mark så skulle jag gräva ned en dräneringsslang till under det vattenförande lagret och sen fylla typ en skyttegrav med singel ovanför. Naturligtvis geoduk längs sidorna.
Dräneringen är tänkt att ta hand om vattnet som kommer från slänten som logger i bakkant på tomten. Jag har grävt upp en bit av dräneringen för att titta på hur den är gjord. I botten på diket ligger dräneringsröret sen är det fyllt med flis runt om och på toppen ligger en sträng markduk (ca 25-30cm). Jag grävde bort en hel del lerjord som var lagt ovanför flisen. Vattnet stod helt stilla här vilket verkar mycket märkligt.
Bör man lägga geoduk i botten samt sidorna och på toppen?
Ovanför flisen är det ok att lägga matjorden direkt på geoduken?
/Pajen
Bör man lägga geoduk i botten samt sidorna och på toppen?
Ovanför flisen är det ok att lägga matjorden direkt på geoduken?
/Pajen
Jag är inget proffs men jag hadde gjort den anorlunda.
Anledningen till att jag vill ha duk på sidorna är att hindra lera från att tränga in och kladda igen slang och flis. Absolut ingen lera ovanpå dräneringen. Lera är ju relativt vattentätt och tanken var väl att vattnet ska hitta ned till dräneringen och sen transporteras bort?
Anledningen till att jag vill ha duk på sidorna är att hindra lera från att tränga in och kladda igen slang och flis. Absolut ingen lera ovanpå dräneringen. Lera är ju relativt vattentätt och tanken var väl att vattnet ska hitta ned till dräneringen och sen transporteras bort?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden