B
imported_Byggaren: Ja. Den risken finns. Men inte så länge trädet står där. Den uppstår först när trädet är avverkat/dött. Rötterna kan då inte leva kvar i marken. Därför risk för sättningar.
1 svar · 2,3k läst
M
Mats: Just grundtyper är ordentligt diskuterat under en lång tid så jag rekommenderar sök-funktionen så ska du nog hitta massor att läsa in dig på
1 svar · 3,8k läst
Snailman
Snailman: Nej, räknar med att bygga om ca ett år när jag fått en tomt... Använder året för att lära mig hur jag ska gör det mesta själv.. (även grunden) Så länkarna är en del av de dokument som jag samlat på mig angående grundläggning, jag studerar oxå andra som bygger, men är ju lite svårt vintertid. Det står en hel del om kostnader, om man väljer att göra sin grund själv, här på
3 svar · 9,7k läst
sennen
sennen: Håller helt med Mikael_L... Prata med grannen, så bör det inte vara några problem. Att ta dit en gubbe från Lantmäteriet är nog enda sättet annars, och det är ju dyrt med tanke på vad pengarna ska användas till. Han är dock den ende som kan ge en exakt bild av var gränserna går, då de har instrument med otroligt hög noggrannhet. Jag har själv försökt få GPS-koordinater för
5 svar · 3,0k läst
J
jakim: Plintgrund absolut :)
5 svar · 6,2k läst
Snailman
Snailman: Du kanske kan ha en sån golvlösning som villavarm har?
3 svar · 3,8k läst
V
Valla: Hej - någon som har erfarenhet av att asfasltera skaftväg. Har en bit på 4*75m som till slut skall asfalteras. Kostnad? Att tänka på?
0 svar · 3,9k läst
V
Valla: Jag har möjlighet att använda samma firma för markentreprenader som min firma för tot entreprenaden kommer att använda för grunden och det kan vara en fördel, men det kan vara så att priset blir bättre om jag tar markentreprenaden hos en annan leverantör. Är det ovanligt att köpa markentreprenaden från en annan är totalentreprenörens underleverantör för bottenplatta och finns det
0 svar · 1,5k läst
H
Helena: Hej! Tack så mycket för alla svar! Mäklaren sa precis så, just att det var helt onödigt. Vi ringde till den besiktningsman som gjort besiktningen och det visade sig att en hel del saker inte stod med, tillexempel behövde garaget rivas på grund av skadorna, fjärrvärmen in läckte ner i grunden och lite annat mysigt. Så tyvärr får vi nog backa från detta trevliga hus. Känns som ett
4 svar · 4,6k läst
danny_falun
danny_falun: [citat] Hum, jadu.. Nått dike är det ju och jag tycker du är på rätt spår! det kanske är så enkelt att det just är ett litet dike, behöver inte alls vara stort, bara så att vattnet har nånstans att ta vägen!
1 svar · 2,1k läst
T
Trident: Vi är på väg att bygga ut vårat hus som idag står på berg med en blandning av torpargrund från 50-60 talet, en bit platta (gammal överbyggd uteplats) och plitgrund från -95. Utbyggnaden på ca 10x6 meter kommer att gå ut över gräsmattan, där finns troligen inget berg utan ganska lerig jord. Frågan är hur man grundlägger på ett vettigt sätt så att utbyggnaden på lerjorden inte
0 svar · 2,5k läst
T
tob_ekl: hej. jag ska lägga golv på ett betonggolv i ett flerbostadshus och det är på markplan. tror det är platta på mark. det ser mycket torrt ut och hela lokalen känns mycket torr, men ska jag låta besiktiga golvet/fukt ändå? enklast vore förstås om jag inte behövde. har inte köpt lokalen än men är påväg att göra det.
0 svar · 1,8k läst
E
EmMi: Hemmakatten, mjoha222; bra frågor, det vet endast (förhoppningsvis) de som lämnat priset ;-). Ska kontakta dem och höra mer vad de räknat på. Stort tack för tipsen på de punkter jag bör åberopa!
11 svar · 5,9k läst
·
Consensus
Consensus: Ja så skulle jag göra. Då får du ju inomhusklimat i den nya grunden, förutsatt att du isolerar samt har inomhusklimat i den bef källaren.
7 svar · 7,2k läst
A
anaitis: Normalt gjuts pålar in i plattan eller i en särskild pålplint, detta senare för att fördela lasten bättre.
2 svar · 3,0k läst
M
man79: Håller på att renovera mitt fritidshus som är byggd på tidigt -70 tal. Idag står den på plintar. Till saken hör att jag ska renovera hela grunden dvs byta golvbjälklagen+ all isolering o blindbotten m m som hör till .Nu till min fråga....Är det bättre med en uteventilerad krypgrund som jag har idag eller ska jag mura igen o ha inneventlilerad dito? Jag kommer att ha ca 10 grader i
0 svar · 1,8k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Stubbarna måste som redan har skrivits bort. Lika så all vegetation som finns där du ska förlägga grunden. Likaledes måste man under grunden gräva sig ner till fast mark vilket gör att du troligtvis behöver mer än den höjd på singel som du anger.
3 svar · 3,9k läst
hkkv
hkkv: Önskar också svar på detta, När det gäller återfyllnad har jag fått lite olika bud. 1) att återfyllnad skall med ett kapillärbrytande material som t.ex. dräneringssingel för att minska risken för tjälskjutning 2) att återfyllnad skall ske med befintliga massor eftersom det annars kommer att samlas vatten kring plintarna Ska byta 7 st plintar så fort det blir plussgrader ute.
1 svar · 4,3k läst
Consensus
Consensus: Jag har absolut ingen kondens på blindbotten, men det är ibland förbaskat mycket kondens runt ventilerna på husets läsida. Jag är rädd att den här fukten så småningom går upp i syllen och sen är det kört. Jag ska plugga alla ventiler och installera en HomeDry.
4 svar · 10,7k läst
Consensus
Consensus: 50% Rh och 10 grader låter bra så här års. Kruxet med krypgrunder är ju sommarhalvåret. Angående "hålet", det kan ju lika gärna vara en otäthet ut, inte mot krypgrunden. Har du 10 grader i krypgrunden så låter det inte som att en otäthet dit skulle orsaka en sån köldbrygga att det bildas kondens och mögel. Verkar mer vara en otäthet ut, genom vägg eller via golvisolering, syll
5 svar · 7,8k läst
M
Mattebatik: Troligen billigare men definitivt en sämre lösning. Vill bara känna av era åsikter innan jag ställer krav på kommunen.
4 svar · 3,0k läst
H
HenkeBoy: Det är lätt att vara efterklok sägs det... Det bevisas ytterligare i nedanstående fråga! För att göra en lång historia kort så... Är det helt idiotiskt att dra tilluft till kaminen från torpargrunden? Detta innebär att jag måste ha åtminstonde en ventil öppen på vintern (Har 9" trossbotten och golvvärme, så det blir inte så kallt ändå). Jag skulle vilja ha tilluft till min
0 svar · 5,6k läst
Ö
örvar&jenny: Vad kan man på ett ungefär räkna med att schakt, yttre VA, makadam,geoteknisk undersökning skulle kunna kosta till ett hus som har en byggyta på 173 Kvm. Förstår givetvis att det skiljer sig väldigt mycket på vad det är för tomt men bara mellan tummen och pekfingret. Tack på förhand Örvar & Jenny:eek:
0 svar · 2,3k läst
Snigla
Snigla: Tackar Constructum Domus! Ska ta mig en titt på tråden, försökte söka på olika saker (relaterat till källare och byggen) men lyckades inte hitta på den där tråden.. MVH Sandra
2 svar · 2,8k läst
T
Torpet: Hej Om det finns befintliga hål i muren mellan grunderna, så kan du förmodligen bila upp ett bredar hål om det nu bara passerar ett avloppsrör som du beskriver. Tanken är ju att du vid montering av avfuktare kan dra spirokanaler i bägge grunderna för utfördelning av torrluften, ju fortare grunden uppnår torrare klimat desto bättre. sen kan du ta upp fler hål i muren där luft kan
4 svar · 2,4k läst
sennen
sennen: Som rockles skriver, är det ju stor skillnad på om det är ett sambygge eller inte, dvs om stolpen bär både el och tele. Sedan beror det på vad närmsta alternativ är också, vilket är, gissar jag, anledningen till att de inte kan svara förrän personal från nätbolaget tittat på fallet. Vi har en elstolpe på vår tomt, ganska nära huset, och i vägen för vår utsikt. Huset ligger
4 svar · 11,1k läst
T
Torpet: Hej Kanske du kan limma dit mineritskivor direkt mot betongen, lim som tål fukt lär vell finnas. Isolering ska ju helst göras från utsidan. Ett annat tips som är billigare är kanske att rolla på en fuktprimer på gipsen den sida som vetter mot den fuktiga betongen. Vet har testats, men vet inte följden av det?
1 svar · 2,3k läst
Putten
Putten: haha då blir det sjukt mycket billigare att blanda betongen själv mha cement, grus o sand :) kan få tag på grus o sten relativt billigt
3 svar · 2,7k läst
A
AoP: Brukar firmor som utför markundersökningar lämna någon form av garanti, eller är det bara ett utlåtande som de inte tar något direkt ansvar för?
0 svar · 2,3k läst
M
Mats: Jag skulle nog plocka så mycket som möjligt för hand ändå och sen hyra en minigrävare eller leja en stor grävare en dag. Som jag tolkar det gör traktorspår just ingenting just nu så det kanske skulle kunna vara praktiskt att leja en traktorgrävare som kan plana av och snygga till samt ev lägga ut jorden åt er
1 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.