Hej

Har ett suteränghus med murade lecaväggar. På utsidan är de putsade med vanlig puts med vattentätare.
Väggarna under mark är det även isodrän på.

Nu till frågan. Huset är helt nytt och väggarna som är boyta sitter regeln 2 cm från vägg med plast och sedan gips. Detta enl KA.

Håller nu på med mitt förråd med väggen under mark. Har slagit fast osb direkt på lecan och sedan gips utanpå detta. Ingen plast och inget utrymme bakom osb skivan. Förrådet är inte uppvärmt men håller kanske 10-15 grader.

Kan jag få problem med fukt bakom osb skivan framöver? Har inte den minsta antydan till fukt där idag.

\jonas

förråden ligger vägg i vägg med boyta som är uppvärmda. Har även golvvärme i plattan som säkert sprider sig lite in mot förråden. Har vanliga innedörrar som även de säkert släpper igenom en hel del värme.

Detta förråd har alltså också samma isolerade grundplatta, Isodrän på utsidan m.m. som huset?

Spontant förstår jag inte varför du ska ha osb och gips på ytterväggar i ett föråd under mark. Låter som att även om det inte blir/är problem så kommer alltid någon om inte annat vid försäljning rynka på näsan och vilja sänka priset hur bra det än är gjort.

Jag har putsade väggar på mitt ena förråd och tyckte därför att det vore bra med skrivor på väggarna i detta utrymme. Det är mycket lättare att sätta upp grejer bla annat.

På föregående inlägg. Ja, förrådet ligger "i" huset i bakre delen dvs den del av huset som är under mark. Plattan är samma dvs 30cm isolering och isodrän på utsidan.

Då har jag exakt samma lösning som du även om jag har golvvärmen inkopplad i förrådet också!
Mitt "förråd" är också torrt och fint MEN jag skulle inte sätta upp organiskt material (trä) direkt på Lecan ändå... Jag reglade upp med 45mm plåtreglar (c/c 400), sedan 15mm Plyfa+gips mot ytterväggarna, isolerar/plastar OVAN mark och inget under marknivån. Uppreglingen gör det ju också lätt att dra el m.m.

Rubriken var ju ".. galet?" och enligt mig så är det fel byggmetod, däremot inte det "galnaste" jag har sett/hört om man säger så :) Det är ju troligt att du inte får framtida problem om Isodränen/dräneringen/putsen är rätt utförd MEN du kan ju aldrig vara säker, eller hur?

Med ett mantra från lumpen i mitt huvud "Gör om, gör rätt"

Efter lite funderande kom jag fram till att det är lättast att ändra nu innan jag börjat spackla osv och kanske får problem om 4 år. Så jag rev ner skrivorna (gick att ta ned dem hela och återanvända dem)
Har nu satt plåtreglar och sedan osb/gips. Nu borde det inte kunna bli några problem....

Fast när jag grejjade detta fick jag läckage i ett fönster på ovanvån så vatten kan ta sig in överallt tyvärr. Så idag blir det att täta fönster istället för att fortsätta med förrådet. -suck-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.