Hej,

vill gärna ställa en fråga vad gäller analys av svamp/mögel/sporer.
Vi har ett trähus (landställe) som är byggt på 30-talet med
gjuten grund. För ett 10-tal år sedan satte vi in ventilation i grunden då vi fått mögelangrepp. Detta var tyvärr för sent och nu håller
alla bärande delar (och eventuellt golvet) på att brista.

Jag har respekt för angreppen och vill gärna analysera vilket typ av mögel/sporer vi har fått för att undvika problem när bjälkar och isolering rivs ut men också för att få veta vilket material vi skall använda framgent.

Jag har fyra prover jag vill ha analyserade, vem vänder jag mig till?

Vänligen

Claes Johansson

Bl.a. Anticimex gör sånt där

Nej, inte Anticimex i Stockholm i alla fall efter telefonsamtal. Jag funderar på att kontakta några universitet (Mykologi?).

Jag förstår inte riktigt vad du hoppas att få för nytta av dylika prov. Du ska ju göra om det som är ruttet, och du måste göra det på ett säkert sätt. Mögelsporer och förruttnelse finns överallt, det är när betingelserna är de rätta som tillväxt sker.

ylven skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du hoppas att få för nytta av dylika prov. Du ska ju göra om det som är ruttet, och du måste göra det på ett säkert sätt. Mögelsporer och förruttnelse finns överallt, det är när betingelserna är de rätta som tillväxt sker.
Jag håller med ovanstående. Jag är ingen expert i kemi , men riv ut det angripna i stället. Du kommer att bli förvånad när du inser omfattningen. Var glad om det räcker att riva ut det du idag antar är angripet.

Öppna sedan upp för luftgenomströmning, allternativt en avfuktare.

Prata med någon gammal snickare/tekniker som har varit med förr.....

undersök hellre varifrån fukten kommer och åtgärda detta för att slippa samma problem i framtiden. Att du får veta det latinska namn på mögel löser inga problem, enligt min mening.
Använd luftfiltermask under rivningen.
gaia

Analysen skall jag göra av två anledningar och i mitt tycke två viktiga anlednignar. För det första för att ta reda på om sporerna är giftiga. Är angreppet hälsovådligt skall man vara försiktig och skydda sig annars kan det gå riktigt illa när vi river ut materialet. För det andra tror jag att analysen kan ge mig en tydlig bild av vilken typ av sporer det är frågan om och utifrån detta avgöra eventuell risk för återkomst och materialval.

Att ventilation är A och O är jag fullständigt medveten om och jag har de senaste åren, förutom nya ventilationsluckor i varje rum, källarfönster med myggnät från maj till oktober. Huset ligger dessutom avlägset från allt och alla (i Norge av alla ställen) och jag har valt att ha begränsat med el. Källaren är vad den från början var skapad för, mat/förvaringsutrymme (mörkt och kallt).

Jag har nu luskat runt och hört mig för vem som utför ovan typ av analyser och Aimex är ett företag som dyker upp som rekommendation av olika personer. Analysen får ske hos dem och jag får återkomma med omdäme när allt är klart.

Claes Johansson skrev:
Att ventilation är A och O är jag fullständigt medveten om och jag har de senaste åren, förutom nya ventilationsluckor i varje rum, källarfönster med myggnät från maj till oktober. Huset ligger dessutom avlägset från allt och alla (i Norge av alla ställen) och jag har valt att ha begränsat med el. Källaren är vad den från början var skapad för, mat/förvaringsutrymme (mörkt och kallt).
Inte säkert att ventilationen är A och O i din källare. Det är från fall till fall och kan faktiskt förvärra. Idag ventilerar man tex krypgrunder med försiktighet.

Har du det kallt i källaren som du skrev och det är en varm sommardag kommen den varma luften att kylas ner och då ökar luftfuktigheten och det kan t o m finnas risk för kondensutfällning. Finns mycket skrivet om det i forumet. Sök tex på krypgrund, avfuktare, TV (trygghetsvakten) så hittar du mycket information.

Linnex,

Stort tack för informationen. Källaren är, som du så riktigt påpekar, avsevärt kallare än yttertemperaturen under sommaren och det kan mycket väl vara så att luften kondenseras (för att uttrycka mig dumt blir sommarölen perfekt kyld i källaren). Jag måste kontrollera detta närmare!

W
Munters gör detta. Vi använde oss av dem och var mycket nöjda.

Claes Johansson skrev:
Analysen skall jag göra av två anledningar och i mitt tycke två viktiga anlednignar. För det första för att ta reda på om sporerna är giftiga. Är angreppet hälsovådligt skall man vara försiktig och skydda sig annars kan det gå riktigt illa när vi river ut materialet. För det andra tror jag att analysen kan ge mig en tydlig bild av vilken typ av sporer det är frågan om och utifrån detta avgöra eventuell risk för återkomst och materialval.
du kan utgå ifrån att alla mögelsporer är ohälsosamma och all organisk material utsatt för mer än 70% luftfuktighet och mer än 5 grader värme möglar .... pappbeklädda gipsskivor inräknat.
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.