Jag har ett hus där jag skulle vilja ha ett litet källarrum att ha som biorum, skulle därför vilja gräva ut till ett, typ 6x5 meter hade funkat bra. är det teoretiskt möjligt och hur skulle man gå tillväga?

Teoretiskt möjligt är det nästan alltid. Men om man ska kunna svara på din fråga så behöver man såklart veta vad du har för kåk, hur den är grundlagd och så vidare.

Jo det klart. Huset är 1.5 plans som är byggt på 1800-talet men renoverat på 1980-talet. Grunden är torpargrund som man senare grävt upp golvet och gjutit på betong. Tanken är att kunna gå ner i k'llaren från ett vardagsrum. Huset är L-format.

Det blir till att handgräva det mesta. Vi har ett 1800-tals hus som fick en källare utgrävd för pannrum och dyl på 40-talet. Det bökiga är att huset har en gråstensgrund och det är mycket svårt att undvika sättningar när dessa rubbas om än så lite. Putsade nyligen om huset och en sättningsskada fanns precis i skarven mella källare och torpargrund.

mvh plexi

greverif skrev:
Grunden är torpargrund som man senare grävt upp golvet och gjutit på betong.
har du tänkt att gräva under denna betongkakan som ska vara framtida källartak ???? Är du säker att den inte rasar neråt?
gaia

Det tror, eller hoppas, jag inte han tänkt. Den måste naturligtvis bort och ett nytt mellanbjälklag konstrueras.

"Det tror, eller hoppas, jag inte han tänkt. Den måste naturligtvis bort och ett nytt mellanbjälklag konstrueras."

Har inte kommit så långt i tankarna än, vill mest se om det verkar gå utan att man ska ta på sig ett för stort projekt och se om möjligheten finns. Men självklart räknar jag med ett nytt bjälklag, annars hade det blivit lite väl intressant:=).

Måste den verkligen det?
Nu har jag inte satt mig ned och räknat på det men det borde ju gå att göra ett rutnät av stödjande balkar som man sen stödjer på pelare ned till den nya grunden.
Risken är väl att rutstorlken blir för liten för att det ska vara vettigt

Jag menar mest att man inte kan räkna med någonting vad det gäller den nuvarande betongplattans kvalitet. Den kan ju till exempel vara oarmerad, skottkärreblandad med sandlådesand och gjuten i omgångar direkt på marken. Inte pecis någonting jag skulle vilja omvandla till fribärande, även om det ju naturligtvis vore tekniskt möjligt.. :) Och i vilket fall tror jag arbetsgången skulle vara enormt mycket besvärligare om man skulle behålla den gamla plattan medan man grävde, och jag kan inte se några fördelar med det.

Sant. Jag utgick nog i tanken från 10cm ordentligt armerad med hygglig betong :)

Får du inte bygga ut huset istället? Det känns som att det är ett otroligt omständigt sätt att få ett extra rum på och att det dessutom kommer att bli rätt jobbigt att fuktsäkra och isolera.

Grannen byggde källare i sitt 20-talshus på 50-talet. Stod på gråsten, så det var bara att spränga sig fram bit för bit med svartkrut. Kanske inget man väljer idag, men huset står än och är i fint skick, vill man så går det :-)

/Alko

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.