Byggahus.se

Markisolering vid krypgrund

1. M
    Medlem Nivå 1
    Skall bygga nytt med krypgrund.
    Tänkte lägga 50 mm cellplats ovanpå makadam i krypgrunden. Min fundering är om det går att krypa omkring på cellplasten utan att den går sönder eller far omkring. Kan man lägga något ovanför cellplatsen för att lösa detta?

/Per

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Varför ha cellplasten på makadamet?
    TRor inte den håller i varjefall.
    Spricker när Du kryper på den
    vid minsta ojämnhet.

Mvh Putte

3. M
    Medlem Nivå 1
    Var man än läser så står det ju att man ska isolera mot marken med cellplast för att höja temperaturen i grunden. Menar du Putte att detta inte är nödvändigt? Någon mer som har samma åsikt?

4. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Ingen krypgrund tekniker men
    finns det inte risk att markfukten
    stannar under cellplasten?
    Och kanske skapar problem.?
    Står det på ritningen när Du bygger nytt?

Mvh Putte

• Laddar…
  5. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Man brukar isolera mot fukt underifrån i torpargrunder, men det görs med byggplast, inte cellplast.

Kanske du har blandat ihop det mrperry?

6. M
    Medlem Nivå 1
    Jesca_j: Jodå jag menar cellplast. Det jag har läst så ska det vara bättre att lägga 50 mm cellplats istället för bara 0,2 mm byggplast. Min fundering är egentligen om det blir problem att krypa omkring på cellplasten?

/Per

7. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Har du bara riktigt jämnt under och hyfsat packat så kommer det att hålla.
    Men det blir inte lika tätt som plast eftersom det blir skarvar mellan skivorna som är svåra att få tätt.

8. L
    Medlem Nivå 8
    Du skall lägga cellplast + ångspärr. Inte hoppa över ångspärren.
    Tror inte det egentligen spelar så stor roll om du lägger plasten över eller under frigoliten. Men jag har lagt det över av två anledningar.
    1. Mjukare mot makadamen när man går på det så att det inte gå hål i plasten.
    2. Skulle det komma in vatten i grunden kommer ångspärren flyta ovanpå cellplasten.

Viss nackdel om man har ångspärren över. Då kommer fuktigheten vara större i cellplasten än om du har det tvärt om. Då tappar man en del isoleringsförmåga

Jag la bara 20 mm cellplast och det spricker när man går på det. 50 mm borde tåla mer.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 1
    Linnex: Tack för tipsen! Får fundera lite på placeringen av byggplasten.

/Per

10. M
    Medlem Nivå 1
    Skulle detta funka?

Underst makadam 15 cm, ovanpå detta en 0,2mm byggplast. Sedan 50mm cellplast (vilken hårdhet ska man välja? räcker S80?), och överst ett tunnt lager makadam, typ 30-50mm

/Per

11. L
    Medlem Nivå 8
    Varför skall du ha makadam över cellplasten? Det lär inte hjälpa att ta upp kraften när du går på det

12. M
    Medlem Nivå 1
    OK, då kanske man ska skippa makadammen ovanför cellplasten, kan man lägga något annat där för att slippa att cellplasten går sönder när man kryper på den?

/Per

13. L
    Medlem Nivå 8
    Ett lager cellpast till kanske.

Problemet att det går sönder beror ju på att man inte får det jämnt under och då måste kraften fördelas ut på större yta.

14. L
    Medlem Nivå 8
    Kan som parantes nämna att den del av grunden som jag har grus håller 20 mm cellplasten att gå på men där jag har makadam spricker den och det beroende på att det inte blev lika jämnt.

15. bonnier
    Renoverare Nivå 11