Hej

Jag fick hjälp av en grävmaskinsfirma att fylla ut lite på min tomt. Enligt dem skulle de fylla upp med jord.

Jag såg dock att dom tippade rivningsmassor som dom lade i botten, det var stora svarta klumpar av typ tjära eller liknande blandat med betong mm. Klumparna är typ 40x40x30 och väger 3-4kg styck, det är ganska mjukt material, när jag skär i det blir det blankt. Der är svart som tjära. När det var nollgradigt blev det skärvor när jag skar i det men nu är det mer som hårt tuggummi. Eldar jag på det så smälter det. Vad är det för något och är det farligt?

Utrymmet som fylldes är alldeles runt den brunn jag tar dricksvatten ifrån så jag blir lite orolig för att vattnet ska bli dåligt.

Vad ska jag göra? Är det ingen fara eller?

Skulle de fylla upp med jord, så ska de väl fylla upp med jord! Sluta bekymra dig om det är farligt eller ej, få dem att ta bort eländet.

Det låter som att det skulle kunna vara asfalt. Men jag håller med Hink, naturligtvis ska de inte dumpa en massa mög på din tomt om du har betalat för jord.

Absolut, bort med skiten genast! Tänk dig in i scenariot: brunnen börjar ge vatten som luktar lite skumt, ett prov visar spår av petroleum.. utredningen visar att det nog kommer från det som fyller ut i hålet. Tvingad att gräva upp alltihop och kanske även gräva ny brunn osv, osv :eek::mad:

Mota Olle i grind och få bort eländet! Jord är inte lika med asfalt!

Lycka till!

Åkarn tog en rövare. Att lämna asfalt/tjära är inte gratis på tippen. Han såg ett gyllene tillfälle att dumpa skiten hos dej, tog betalt av dej för massorna och dessutom tog han säkerligen betalt av den kund som ville bli av med skiten från början.

En sån bov skulle jag nära nog polisanmäla, men först skulle jag ge honom en liten, liten chans att återställa vad han ställt till med, och dessutom kräva en hel del kompensation.

Asfalt är klassat som miljöfarligt avfall. kostar som Fasting säger $$$ att lämna på tippen..

I ett husbygge jag känner till mycket väl satte byggaren/ägaren upp en skylt med "Fri tippning" för att tjäna några tusen på massorna. Efter några dagar hade han > 20 lass med asfalt på tomten...... Det gick inte att hantera med minigrävaren utan en riktig grävmaskinist tillkallades som grävde ner skiten under den blivande trädgården. Nu har den tidigare ägaren sålt och den nya vet naturligtvis inte om "fyndigheten" under gräsmattan....:eek:

Företaget kanske har dispans för att ta vara på miljö klassade material?
Företaget får ej tippa miljöfarliga avfall på din tomt om det inte är ok för kommun som ni bor i.
Ring kommunen och kolla vad man får tippa på tomten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.