Vi har anlitat en "bekant" att forsla bort vårat ris och våra stubbar. Stubbarna har hamnat på en släktings ägor. Riset slängt på sopstationen. Det blev två containrar att fylla (ca. 20 fullvuxna tallar). Virket behöll vi i redan klara travar.

Vi tycker att det känns dyrt med 11 000kr för att forsla bort detta med tanke på att vi inte behövde betala avgift på rötterna. Har vi fel?

Du får nog berätta lite mer utförligt vad de 11000 avsåg. Är det för jobbet? Hur många timmar tog det? Hur långt var det till anläggningen? Vad kostade hyran för containrarna?

I vår kommun kostar det 980:-/ton för att bli av med stubbar, då någon bestämt att så fort de lämnat "jordelivet" så skall de klassas som miljöfarligt avfall...
Och då ingår inte transporten.
Lite offtopic kanske, men ändå :-)

Stubbarna är dyra här med, men vi har sokm sagt löst det genom en släkting med stora markägor.

Ang. övriga kostnader så vet jag inte vad containrarna kostade, men det är iknga avstånd i en sådan liten stad som Falkenberg. 1-2 mil, maximalt. Priset är för allt. För att bli av med stubbar och "sly", varav endastg slyn skulle till offentlig hantering. Men det kanske är ett ok pris, vad vet jag.

Det skulle ju innebära över 20 000 i kostnad för att bli av med skräpet på tomten om man betalar med kvitto och ska köra stubbarna till avfallsverket (varför de är stämplade som miljöfarliga får någon gärna förklara). Är det verkligen så dyrt...?

Jag tycker också att det lät dyrt, särskilt om det inte är några längre transporter. Får man verkligen betala för att lämna ris hos kommunen? Det blir väl prima bränsle? Men som sagt, det kan vara hyran av containrarna som är slamkryparen i sammanhanget.

Be gärna att få en specifierad räkning, alt fråga någon annan aktör vad de skulle ta för ett lika dant jobb.

Jag rev ner ett uthus för några år sedan, hyrde en container en helg med tömning till kommunens förbränningsanläggning...man kunde ju tro att kommunen tackar och tar emot när man får "gratis" energi men så var icke fallet. Kommer tyvärr inte ihåg vad kalaset kostade men ett antal tusenlappar var det, dels containerhyran, dels tömning till förbränningsanläggningen.

Däremot så finns det "returpunkter" som det kallas i den kommunen där man kan åka själv och slänga virke eller ris gratis, däremot i grannkommunen, där jag bor nu, så kostar det att slänga ris på returanläggningen.

Kan inte uttala mig om det ni fick betala var bra eller dåligt men vi röjde vår tomt med en grävmaskin och lastbil som tog pengarna direkt i fickan. Grävmaskinen skalade av hela tomten och körde ihop all matjord som var användbar till ett hörn av tomten. Det tog ca 12h (vi fyllde även upp en slänt vid tomtgräns). Lastbilen körde bort ca 10 lass med stubbar, sly och annat kul till ett ställe ca 1 mil bort som tog emot. För detta fick vi allt som allt betala 9000kr.

Conmtainerhyran är väl på ca 2000-2500kr. Stubbarna klassas som miljöfarliga eftersomde de innehåller mycket harts/tjära/terpentin osv så om "alla" skulle dumpa det på ett ställe så skulle det bli höga koncentrationer av detta. Sen går de inge bra att flisa eftersom de innehåller så mycket sand/småsten så de sliter på stålen. Av samma orsak misstänker jag att man inte så gärna vill ha in de i sina ugnar eftersom de allstå ef förbränns fullständigt utan gruset blir kvar i askan.

Priset jag har hört är 5000:-kubiken för stubbar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.