Hej!
Först vill jag börja med att säga att jag blev riktigt glad när jag hittade detta forum. Så mycket trevliga och hjälpsamma människor på en och samma plats!
Nu till min fråga. Jag har precis köpt ett litet hus på landet. Huset är från sent 1800-tal och är byggt på en sten/torpagrund.
Efter besiktningen av huset så meddelade besiktningsmannen att det på sina ställen var blöt på marken under huset men att inget av reglar etc. var angripet av någon fukt.
Han rekommenderade dock att jag skulle ta bort allt organiskt material och lägga ut åldersbetändig plast på marken under hela krypgrunden, detta för säkerhets skull.
Hur gör man detta på bästa sätt?
På den bild jag bifogat så har jag två frågor.
A: Hur mycket skall plasten överlappas, och skall skarven tejpas?
B: Hur högt upp mott grundväggen skall plasten sträcka sig, och hur fäster man den på smidigast sätt?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Först vill jag börja med att säga att jag blev riktigt glad när jag hittade detta forum. Så mycket trevliga och hjälpsamma människor på en och samma plats!
Nu till min fråga. Jag har precis köpt ett litet hus på landet. Huset är från sent 1800-tal och är byggt på en sten/torpagrund.
Efter besiktningen av huset så meddelade besiktningsmannen att det på sina ställen var blöt på marken under huset men att inget av reglar etc. var angripet av någon fukt.
Han rekommenderade dock att jag skulle ta bort allt organiskt material och lägga ut åldersbetändig plast på marken under hela krypgrunden, detta för säkerhets skull.
Hur gör man detta på bästa sätt?
På den bild jag bifogat så har jag två frågor.
A: Hur mycket skall plasten överlappas, och skall skarven tejpas?
B: Hur högt upp mott grundväggen skall plasten sträcka sig, och hur fäster man den på smidigast sätt?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Hej och välkommen.
Tyvärr kan jag inte svara direkt på dina frågor men det finns lite diskussioner tidigare om plast på marken som du kan hitta genom sökknappen.
Sen lär det inte dröja länge innan någon som kan mer om krygrunder än mig tittar in med kloka synpunkter
Tyvärr kan jag inte svara direkt på dina frågor men det finns lite diskussioner tidigare om plast på marken som du kan hitta genom sökknappen.
Sen lär det inte dröja länge innan någon som kan mer om krygrunder än mig tittar in med kloka synpunkter
Tror det heter att man skall ha minst 20 cm överlapp. Jag har nog lagt över metern. Det löste sig själv då plasten är 2.7 meter jag la två rader till stödmuren på avstånd 4 m.
Tejpa tycker i a f jag är överkurs för grunden.
Hur högt mot grundväggen finns det lite olika skolor om.
En del förordar att man skall lämna någon dm oplastat till muren ifall vatten tränger in så att det kan rinna av. Andra anser att man skall plasta en bit upp på muren. Anticimex tex sätter det ganska högt vilket vissa säger att det inte alls är bra för då stiger fukten upp i muren.
Jag har vikit upp plasten ca 10 cm och tror personligt inte att det är bra ur fukthänseende att lämna del av marken oplastad mot muren.
En del förordar att man skall lämna någon dm oplastat till muren ifall vatten tränger in så att det kan rinna av. Andra anser att man skall plasta en bit upp på muren. Anticimex tex sätter det ganska högt vilket vissa säger att det inte alls är bra för då stiger fukten upp i muren.
Jag har vikit upp plasten ca 10 cm och tror personligt inte att det är bra ur fukthänseende att lämna del av marken oplastad mot muren.
Tack för informationen!Linnex skrev:Tror det heter att man skall ha minst 20 cm överlapp. Jag har nog lagt över metern. Det löste sig själv då plasten är 2.7 meter jag la två rader till stödmuren på avstånd 4 m.
Jag går nog på din linje och plastar en bit upp.
Beöver man fästa plasten på något sätt mot muren eller räcker det att bara vika den emot muren?
Det märker du. Någon dm går bra. Blir det för hög kant vill den vika ner sig och då får man stöda eller fästa på lämpligt vis.MTJ skrev:
Som sagt det finns olika skolor. Jag installerade avfuktare i höstas och blev då rådd av fukt/saneringsfirman jag köpte den ifrån att inte lämna bit oplastad mot muren pga av att då blir högre fuktbelastning och dyrare driftkostnad.bonnier skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden