Nu kan ni visa era kunskaper. Har sökt lite på forumet men ej hittat någon exakt beskrivning.
På mitt hus med grundmur av sten saknas c:a 5 meter i ett hörn pga ombyggnad på sextiotalet. Nu skall jag återställa detta och regla upp nya väggar. Jag tänkte bygga upp muren med lecablock. Kan någon berätta tillvägagångsätt eller hänvisa till någon bra sida.

Jag undrar:
-Hur djupt behöver jag gräva, frostfritt c:a 70cm? (bor söder om göteborg)
-Vad skall jag lägga underst och hur mycket, makadam eller nåt annat?
-Vad skall jag ha för typ lekablock, större delen av blocken kommer ju under mark.
-Vad skall jag ha för murbruk, vissa säger kalkbruk pga sättningar, vilket sorts kalkbruk?
-Behöver jag göra nåt med ytan, jag skall senare isolera den med typ pordrän?
-Vilken typ/mått av syllregel skall man använda, skruvar man med fransk träskruv i blocken?
-Bör jag ha syllpapp mellan blocken och syll.

Otroligt tacksam för svar. :rolleyes:

Såg också detta i en artikel:
"Lättklinkerväggar under mark bör strykas med tunnputs som sedan arbetas in med en borste. Ytskiktet innebär en tätning. Denna leder till att innerväggen inte behöver tätas eller kläs, utan kan lämnas obehandlad eller endast målad. En ytterligare fördel med tunnputsen är att myror inte kan bosätta sig i murverket. De gör visserligen ingen skada i materialet, men kan vara irriterande."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.