6 518 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
golvbrunn felaktigt kopplad till avloppet
Denna fråga hamnar i gränszonen mellan grundläggning och avlopp. Håller på att förbereda inför gjutning av platta till ouppvärmt och oisollerat garage sånär som på 100 mm markisolering i plattan. Tanken var att inte ha vattenlås i golvbrunnen och ta ut eventuellt smältvatten från bilen i stenkistan. Kantbalken och återfyllnad är på plats och idag upptäckte jag till min förvåning att golvbrunnen (utan vattenlås) är kopplad till avloppet. Jag vill ju definitivt inte ha avloppslukt i garaget. Hur löser jag detta smidigast. Anslutningskopplingen till avloppet ligger fortfarande synlig dock är all övrig avloppledning nergrävd 1,5 m. Några tips? Går det kapa avloppsledningen, både vi förgreningen och strax under golvbrunnen för att sedan plugga förgreningen och dra en ny avloppsledning under kantbalken utan att lyfta bort densamma och ta bort lite återfyllnad och koppla på den på dränröret från garaget? Den överblivna djupt nergrävda avloppledningen låter jag helt kallt sitta kvar. Jag vill ju inte börja gräva bort ca 1 m under kantbalken. Kanske finns det andra smarta lösningar. Vänligen kom med förslag så att jag kan somna ikväll
Produkter som diskuteras: "stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Kan man inte byta brunnen/spygatten i garaget mot en brunn med vattenlås? Oavsett vattenlås eller inte så rinner ju överskottsvatten/smältvatten ut.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Men vänta lite nu Har inte grundläggaren tänkt fel nu? I vår kommun får vi inte koppla golvavlopp i garage till avloppsnätet utan en oljeseparator och det gäller på många andra ställen runt landet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden