Hej!
Kom att tänka på detta då jag väl var klar med utfyllanden.
Om ni tittar på bilden så ser ni en brant berggrund i lutning.
Min lösning var att fylla ut en ganska stor yta med grus för att få allt i nivå.
Men då jag var klar kom jag att tänka på om man inte kunnat göra så här istället, dvs inte fylla ut lika mycket utan att låta voten eller kantbalken bli högre på ena sidan istället.
Skulle vara intressant att höra om detta är en möjlig lösning eller helt förkastligt. Kanske blir grundens viktfördelning fel varpå den kan börja tippa?
Tacksam för svar!
Fredrik
Kom att tänka på detta då jag väl var klar med utfyllanden.
Om ni tittar på bilden så ser ni en brant berggrund i lutning.
Min lösning var att fylla ut en ganska stor yta med grus för att få allt i nivå.
Men då jag var klar kom jag att tänka på om man inte kunnat göra så här istället, dvs inte fylla ut lika mycket utan att låta voten eller kantbalken bli högre på ena sidan istället.
Skulle vara intressant att höra om detta är en möjlig lösning eller helt förkastligt. Kanske blir grundens viktfördelning fel varpå den kan börja tippa?
Tacksam för svar!
Fredrik
mjaa, vad jag undrar över, skall Du använda färdig kantbalk? men i stort kanske det skulle funka, men du får veta vad du gör. Bädden måste vara uppbyggd på rätt sätt, med rätt utfyllnadsmaterial och ordenligt paddad/packat. Men vad skall plattan vara till? Och skall där vara isolering i plattan. Och skall isoleringen utgöra kant mot fyllningen o s v.
Hej!
Nej frågan var generell, dvs om man bygger en form för resultatet på bilden där ena kantbalken gjuts högre. Skulle detta vara tokigt eller kan man göra så?
Jag skulle kunna tänka mig att då grunden är tyngre på ena sidan så kanske den kan "sätta sig" åt det hållet?
Skulle vara intressant att veta.
Mvh
Fredrik
Nej frågan var generell, dvs om man bygger en form för resultatet på bilden där ena kantbalken gjuts högre. Skulle detta vara tokigt eller kan man göra så?
Jag skulle kunna tänka mig att då grunden är tyngre på ena sidan så kanske den kan "sätta sig" åt det hållet?
Skulle vara intressant att veta.
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara