18 673 läst ·
26 svar
19k läst
26 svar
Fukt i grunden, test av trygghetsvakten
Snygg övervakning av grundensme skrev:
Misstänker att det har blivit fel i formeln för absolut fukthalt. Kurvan är en kopia av daggpunktkurvan för samma tidsperiod ....
No ja, hur som helst så förväntar jag mej att den absoluta fukthalten håller sej mycket lugnare än den relativa och ser ut som en vågrätt linje som knappt varierar. Helst ska den ha neråtgående tendens som betyder att fukthalten minskar på riktigt.
Går absolut fukthalt uppåt så har du fukttillskott i grunden. Så som den ser ut just nu så kan man tolka den som att det regnar in och torkar ut i grunden med jämna mellanrum
Absolut fukthalt följer aldrig Relativ fuktighet så slavisk som på din diagram. Även om den relativa ändras med temperaturen så är den absoluta helt oförändrat oavsett temperatur i en stängt rum om man inte tillsätter vatten eller startar en avfuktare och aktivt förändrar antal mg vatten/ m3 luft. Den absoluta ska helst vara vågrätt och minska långsamt hela tiden oavsett hur än den relativa varierar.
Om du nu får rätt formel och värden på den Absoluta fukthalten så hoppas jag att den ser ut som en nästan vågrätt linje med liten tendens till nergång - det kommer att betyda att du har en mycket positiv utveckling i grunden
Lycka till!
gaia
Jag menar att en kurva för absolut fuktighet i grunden inte säger någonting. Den kan gå upp o ner beroende på temperatur o väderförhållanden - men skillnaden mellan absolut fuktighte i grunden o i ytterluften säger mer. Den är ett uttryck för fukttillförsel från själva grunden. Om du har stor fukttillförsel kanske det kan vara värt att kolla dränering etc. O inte bara satsa på avfuktare.
Ok gaia.
Får man säja emot en Forumgud?
Gudar kan ju skapa tordön om de misshagas.
Äh gaia, skämt åsido, nog klarar du att bli motsagd. Är man så aktiv som du så har du nog varit med om sådant förut. Själv är jag både rätt ny och lågaktiv i detta forum. Tål trots det att bli motsagd. Utgår därför från att du även klarar frånvaron av smileys. Smileys som bara visar att jag säger nåt som jag ögonblicket därefter tar tillbaka.
Kurva över absolut fukt (AF) och daggpunkt (DP) SKA se likadana ut. Även om DP mäts i grader C så är det måttet direkt linjärt mot AF.
Pratar man t.ex. om tillskott av fukt, måste man av självklara skäl hålla sig till AF. Tillskott av fukt är aldrig relativt.
Tillskott av fukt sker inte bara från mark, utan även från utomhusluften, inte minst denna årstid. Och jag lovar, utomhusluftens AF svänger riktigt rejält. Vissa dagar har utomhusluften så hög AF att det vore lämpligt att skynda sig att stänga alla ventiler i grunden. Medan andra dagar (och för den skull inte minst nätter) vore det gynnsamt att öppna allt och t.o.m. att forsera ventilationen med fläktar.
Fukttillskott kan ALDRIG värmas bort. Finns bara två vägar. Antingen ventileras bort genom naturmetoden, eller avfuktas bort på konstgjort sätt. Det TV-n gör, är att den värmer för att minska RF i väntan på att fukttillskottet ventileras ut.
Sme har monterat in en TV. Av förståerliga skäl rekommenderas med TV att grunden inte ska stängas och tätas. Bara att ventilationen minskas något. Eftersom grunden inte avfuktas, så måste det fukttillskott som kommer in, vare sig det kommer från mark eller utomhusluft, ventileras ut.
Fukttillskott från utomhusluften kommer varje gång som AF i utomhusluften är högre än AF under huset. I synnerhet om vinden samtidigt råkar komma från ett sådant håll, så att det ökar luftomsättningen under huset.
Att AF åker upp och ner är alltså både naturligt och rimligt inom de värden det här handlar om.
Det du tolkar som att det regnar in i grunden och sedan torkar ut, är nog mera beroende av att TV-n slår av och på, kombinerat med med variationer av fukttillskott från utomhusluften.
/KOB.
Får man säja emot en Forumgud?
Gudar kan ju skapa tordön om de misshagas.
Äh gaia, skämt åsido, nog klarar du att bli motsagd. Är man så aktiv som du så har du nog varit med om sådant förut. Själv är jag både rätt ny och lågaktiv i detta forum. Tål trots det att bli motsagd. Utgår därför från att du även klarar frånvaron av smileys. Smileys som bara visar att jag säger nåt som jag ögonblicket därefter tar tillbaka.
Kurva över absolut fukt (AF) och daggpunkt (DP) SKA se likadana ut. Även om DP mäts i grader C så är det måttet direkt linjärt mot AF.
Varför det? Får ett intryck av att du är rätt ovan vid att tänka i AF temer. I så fall är du inte ensam. De allra flesta är fostrade och tränade i att mest bara tänka på fukt som RF, trots att detta så ofta leder fel. (Inte minst det där med RF 70-75% teologin. Men den diskussionen blir lite väl off topic att ta här).
Pratar man t.ex. om tillskott av fukt, måste man av självklara skäl hålla sig till AF. Tillskott av fukt är aldrig relativt.
Tillskott av fukt sker inte bara från mark, utan även från utomhusluften, inte minst denna årstid. Och jag lovar, utomhusluftens AF svänger riktigt rejält. Vissa dagar har utomhusluften så hög AF att det vore lämpligt att skynda sig att stänga alla ventiler i grunden. Medan andra dagar (och för den skull inte minst nätter) vore det gynnsamt att öppna allt och t.o.m. att forsera ventilationen med fläktar.
Fukttillskott kan ALDRIG värmas bort. Finns bara två vägar. Antingen ventileras bort genom naturmetoden, eller avfuktas bort på konstgjort sätt. Det TV-n gör, är att den värmer för att minska RF i väntan på att fukttillskottet ventileras ut.
Sme har monterat in en TV. Av förståerliga skäl rekommenderas med TV att grunden inte ska stängas och tätas. Bara att ventilationen minskas något. Eftersom grunden inte avfuktas, så måste det fukttillskott som kommer in, vare sig det kommer från mark eller utomhusluft, ventileras ut.
Fukttillskott från utomhusluften kommer varje gång som AF i utomhusluften är högre än AF under huset. I synnerhet om vinden samtidigt råkar komma från ett sådant håll, så att det ökar luftomsättningen under huset.
Att AF åker upp och ner är alltså både naturligt och rimligt inom de värden det här handlar om.
Det du tolkar som att det regnar in i grunden och sedan torkar ut, är nog mera beroende av att TV-n slår av och på, kombinerat med med variationer av fukttillskott från utomhusluften.
/KOB.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hallå sme.
Nu börjar det se ut nåt.
Men jag har ändå lite synpunkter..
Först en fråga. Går det att ställa kortare intervall på uppdateringarna av relativ fukt. Som det nu är ser man tydligt att uppdateringarna av kurvan bara sker när en hel procents förändring uppnåtts, oavsett vilken tid som förflutit. Det gör att kurvan knappast liknar en kurva. Blir bara lodräta staplar förbundna med horisontella linjer. Bättre upplösning vore alltså önskvärd.
I nuläget måste man vara rätt så både insatt och noga i granskningen för att se sambanden mellan av och på för TV och variationerna i RF.
Om du sätter kurvorna för temperatur och RF i samma diagram och med bättre upplösning på RF-en tror jag att många fler kan se sambanden.
Sedan kan du nog skippa kurvan över daggpunkten. Den blir ju ändå bara en kopia av AF-kurvan.
De riktiga proffsen på mätstyrd fuktreglering föredrar att hellre prata i daggpunktstermer än om absolut fukt, trots att det egentligen är samma sak. Men eftersom de allra flesta forumläsarna är rätt okunniga om sambanden mellan de olika mätvärdena, blir det mera pedagogiskt att begränsa mätenheterna för fukt till RF och AF.
Tycker nog även att färgerna på dina kurvor är rätt svåra att skilja åt. Vet inte om det beror på att min skärm diskriminerar dina färger eller att du valt färger som ligger lite väl nära varandra. Prova gärna att hitta större skillnader.
/KOB.
Nu börjar det se ut nåt.
Men jag har ändå lite synpunkter..
Först en fråga. Går det att ställa kortare intervall på uppdateringarna av relativ fukt. Som det nu är ser man tydligt att uppdateringarna av kurvan bara sker när en hel procents förändring uppnåtts, oavsett vilken tid som förflutit. Det gör att kurvan knappast liknar en kurva. Blir bara lodräta staplar förbundna med horisontella linjer. Bättre upplösning vore alltså önskvärd.
I nuläget måste man vara rätt så både insatt och noga i granskningen för att se sambanden mellan av och på för TV och variationerna i RF.
Om du sätter kurvorna för temperatur och RF i samma diagram och med bättre upplösning på RF-en tror jag att många fler kan se sambanden.
Sedan kan du nog skippa kurvan över daggpunkten. Den blir ju ändå bara en kopia av AF-kurvan.
De riktiga proffsen på mätstyrd fuktreglering föredrar att hellre prata i daggpunktstermer än om absolut fukt, trots att det egentligen är samma sak. Men eftersom de allra flesta forumläsarna är rätt okunniga om sambanden mellan de olika mätvärdena, blir det mera pedagogiskt att begränsa mätenheterna för fukt till RF och AF.
Tycker nog även att färgerna på dina kurvor är rätt svåra att skilja åt. Vet inte om det beror på att min skärm diskriminerar dina färger eller att du valt färger som ligger lite väl nära varandra. Prova gärna att hitta större skillnader.
/KOB.
Hej KOB!gaia skrev:Absolut fukthalt följer aldrig Relativ fuktighet så slavisk som på din diagram. Även om den relativa ändras med temperaturen så är den absoluta helt oförändrat oavsett temperatur i en stängt rum om man inte tillsätter vatten eller startar en avfuktare och aktivt förändrar antal mg vatten/ m3 luft.
gaia
Vill gärna lära mej mera om ämnet utan att åskväder brytter lös
Vad är det för fel på min tankegång ovan? Jag har förutsett att en minimal tilltagen ventilation börde synas mer i AF och dess kurva skulle vara mera platt än RF -kurvan, enligt min logik ( om TV gör mer nytta än bara värmer vatten). Mättvärden från sme- grunden tyder på att där ventileras tydligen duktigare än jag har antagit.
Det är ju principen med TV ( som jag har fattat det) att man minskar ventilation för att begränsa fuktvariationer ( påverkan utifrån) till minimum som gör att TV jobbar mindre och håller grunden torrare med mindre elförbrukning också under perioder med hög luftfukt ute. Då måste man ju eftersträva att AF minskar så mycket som det bara går. Annars blir det ju dyrt med TV om den slår på varenda gång det är fuktigt ute. Sme har inte kommit ditt än men jag skulle fortfarande önska mej att AF är mer stabil än den är nu för att jag skulle bli nöjd med TV-s jobb.
Jag blev nog förvirrad av så många kurvor och ville gärna se bättre resultat redan nu.
Var ligger fel i min resonemang annars? Är mina förväntningar på TV för höga eller är mina fisikkunskaper helt fel? Ja är med , ju mer vatten i luften dess högre daggpunkttemp och håller med Rollo att man får mycket viktig statusbild av att jämföra AF inne och ute.
Själv är jag anhängare till KondensAvfuktaren i fuktiga samanhang men hänger i denna tråd för att se vad en TV går för.
gaia
Gissar att du har rätt i att luftomsättningen är större än du först antagit. Tror kanske även att du haft med dej lite för många tankebanor i linje med förhållanden under en maskinavfuktad grund.Absolut fukthalt följer aldrig Relativ fuktighet så slavisk som på din diagram. Även om den relativa ändras med temperaturen så är den absoluta helt oförändrat oavsett temperatur i en stängt rum om man inte tillsätter vatten eller startar en avfuktare och aktivt förändrar antal mg vatten/ m3 luft.
Gaia
Man får ju komma ihåg att TV inte avfuktar det minsta. Möjligen ökar den luftomsättningen något. De som säljer TV påstår i vart fall att den värmda luften under blidbotten bidrar till att öka luftutströmmningen. Den utventilerade luften måste rimligen sedan ersättas med utomhusluft oavsett om den just för tillfället råkar vara nyttig eller ej.
Man får därför inte förvänta sig lika jämna mätvärden med TV som med avfuktningsmaskin och tätad grund.
Det finns rätt många som fördömer TV-n bara för att den inte gör exakt samma jobb som en avfuktningsmaskin. De är dock helt fel ute enl. min mening.
TV-n måste trots allt förbättra den fuktmässiga miljön en hel del i jämförelse med en utomhusluftventilerad grund utan någon åtgärd. Till TV-ns fördel talar den låga kostnaden för investering och drift.
För att få balans i tänket får man komma ihåg att fortfarande är den stora majoriteten av Sverige's krypgrunder enbart uteluftventilerade. Anticimex besiktningsstatistik visar även att en majoritet av grunderna mår bra. Av alla skriverier får man lätt intrycket att förhållandet är helt omvänt. Att alla krypgrunder måste ha avfuktningsmaskiner om de ska ha någon som helst chans att klara sig.
Gissa vilka som har intresse av att blåsa under sådana åsikter.
Själv har jag ett hus som är 108 år gammalt. Bara uteluftventilerat. Med en undergrund som är frisk som en nötkärna. Trots skyhöga RF-värden under den varmaste delen av sommaren. Alla uteluftventilerade undergrunder får tidvis under sommaren minst RF 90%.
Jag håller på att logga för att först få mätvärden att jämföra med innan jag gör någon åtgärd åt grunden. Avser att testa med aktiv fläktstyrning av ventilationen sedan jag fått ihop mätvärden för ett helt år. Tanken är då att mätstyra ventilationen till tider då AF i utomhusluften är lägre än AF under huset.
Mina loggkurvor hittas på adressen: http://www.fam-bjork.se:8082/plot/plot
/KOB.
Och Knuts ideer om att styra ventilation i förhållande till fuktsituationen prövas nu av Chalmers för kallvindar
http://www.nyteknik.se/art/47981
Kanske blir ett billigare alternativ att hålla rimlig fuktighet både på vinden och i grunden.
http://www.nyteknik.se/art/47981
Kanske blir ett billigare alternativ att hålla rimlig fuktighet både på vinden och i grunden.
Hej igen. Long time..
Tack för er input i ämnet och synpunkter på kurvor mm! Jag har nu fixat en annan variant för att kolla på kurvorna, prova gärna här:
http://smedman.no-ip.com/hummingbird/
För senaste info om energiåtgång mm, kolla bloggen:
http://krypgrund.blogspot.com/
Tack för er input i ämnet och synpunkter på kurvor mm! Jag har nu fixat en annan variant för att kolla på kurvorna, prova gärna här:
http://smedman.no-ip.com/hummingbird/
För senaste info om energiåtgång mm, kolla bloggen:
http://krypgrund.blogspot.com/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden