4 807 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Gjuta och sen då?
Stressar på sista veckan av semestern med formsättningen av vår mellan 0,5 och 2,5 höga stödmur.... Har just räknat ut att jag behöver ca 6 kbm betong! Satsar på gjutning på fredag med betongbil med 27 m lång pumparm. Nu undrar jag vad ni insatta på forumet anser om formrivning och vattning, när ska det rivas och hur mycket ska det vattnas????? Några fakta, har gått åt 700 m armering och 1,4 km virke! Hyrde manuell armeringsböjare och låsbrickor för formstag (kofittor) hos CRAMO. Om nån har ett tips om var man kan läsa om vibrering vid gjutning vore jag också glad!
Per
Per
Jag kommer ihåg din förra tråd. Formen håller inne fukten rätt bra när den sitter kvar så om den sitter på i te dagar som mats så så bränner betongen nog rätt bra. Vibba är busenkelt du doppar ner den med ca 40 centimeters mellanrum och drar upp den sakta för att få med all luft. När vibben är i botten så känner du att den hoppar lite. Erm vad mer finns det att säga.. NÄr du gjuter så fyller du upp med betong ca 30 cm under gjuthöjd och sen så går man en vända till och toppar av det sista. Kontreforterna du hade gör gärna ett hål i toppen av dem med ett lock som du kan sätta igen så att betongen kan tränga ut.
1,4km :O har du inte använt formplyfa?
1,4km :O har du inte använt formplyfa?
Stort tack för era tips! Daveo du är en klippa när det gäller det här projektet ;-)
Funderade på formplyfa, men det är bergpassning i botten hela vägen tänkte det skulle bli lite lättare med bräder. Berget vi har ställt muren på är det knöligaste jag sett, ska bli skönt att få fylla igen och slippa se det igen!
En sista fråga, hur är det med vattning, behövs det?
Återigen tack!
Per
Funderade på formplyfa, men det är bergpassning i botten hela vägen tänkte det skulle bli lite lättare med bräder. Berget vi har ställt muren på är det knöligaste jag sett, ska bli skönt att få fylla igen och slippa se det igen!
En sista fråga, hur är det med vattning, behövs det?
Återigen tack!
Per
Nej sa jag inte det? Aja men man brukar i princip aldrig vattna väggar. Vattna brukar man göra för att betongen inte skall bränna för snabbt. I det här fallet så gör formen det jobbet för den stänger inne fukten i väggen.Stenper skrev:
Lycka till nu då, är det något mer så är det bara att fråga.
David
En mycket god ide Daveo, men tyvärr var bilen med 27 m pump bara ledig i två timmar. Tänker ändå försöka att gjuta så långsamt som möjligt. Har satt i lite extra stag i botten där formen är som högst. På måndag morgon får det bära eller brista, sällan har väl det talesättet kännts så mitt i prick som nu.......
Per
Per
Nu är muren gjuten, tack Mats och Daveo för alla vänliga råd och tips! Det hela gick fantastiskt bra, otroligt hur lite det ändå läcker ur en inte så tät brädform. Jag var ett nervvrak kvällen innan, var ute och satte förstärkningar med ficklampa till 22.30, varenda kvastskaft vi hade hemma åkte upp på formen
Betongbilen skulle ha med sig vibrastav var det bestämt, och det hade han, en halvmeters!!! Så vi fick gjuta upp halva och sen vänta nästan en timme på en riktig stav innan vi fyllde resten. Det blev nästan perfekt som du rekommenderat Daveo! Damen i huset hade snidat locken till kontreforterna, betongbilsnubben tyckte det var hemslöjdsklass på dom och ville nästan ha med ett hem. Hade beräknat formvolymen till 5,8 kubik, inte lätt med vårt knaggliga berg i botten, betongfirman (L-Betong i Haninge bra att ha att göra med) sa att bilen tog 0,2 kubik, så jag beställde 6,5 för att vara på säkra sidan. Nu fick vi dumpa 0,5 kubik på marken. Men va tusan, vi ska ändå fylla upp där snart.
Nu är jag lycklig, kommer alltid att älska denna mur!
Per
Nu är jag lycklig, kommer alltid att älska denna mur!
Per
Klicka här för att svara