R
RED: Hejsan! en ny användare av denna sida som för övrigt verkar otroligt bra. Har läst lite inlägg (från 2004) om vad man ska dränera med. Någon som har tips? Om isodrän plattor eller vanlig matta? priser mm och vad jag ska tänka på? tacksam för svar. mvh red
0 svar · 3,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag har ett gammalt portlider som står mot en större lada. Själva timmret står på en gjuten mur resten är jordgolv. Det blir ju förjäkligt fuktigt på vårarna och jag funderar på att göra nått åt det. Hur ska man göra? Kan man gräva bort lite av jorden och sedan lägga någon plast? Sen fylla på med grus.. Vad tror ni? Tacksam för svar
0 svar · 3,3k läst
Snurre
Snurre: Tror du blir mest nöjd så lue! Ett ordentligt underarbete betalar sig alltid i längden. Jag har tre lager med 70 mm cellplast och under det ett lager på 200 mm tvättad makadam som ligger på fiberduk. Lycka till!
5 svar · 1,8k läst
P
PeterGH: TACK, det klargjorde en hel del!!!!
4 svar · 1,9k läst
R
robban44: Du har Nexan t.ex www.nexans.se sök på t.ex art.nr 8952946 i sökrutan så får du upp lite att välja på.
2 svar · 1,8k läst
T
Trouble: Tackar hjärtligast.
8 svar · 11,7k läst
A
andersmc: Välkommen till forumet! Pluggar du till snickare? Då borde du kunna detta bättre än de flesta av oss! 1 Plattan brukar vara 10 cm tjock. 2 Balk (eller vot, inte kvot) runt om ska man ha, ja. Den brukar vara 20x20cm. 3 Dräneringen är väl makadam, inte singel. Grovleken passar jag. 4 Dräneringsslangarna ligger runt om, på lägre nivå än plattan. 5 Packning, tja, man kör över det några
1 svar · 2,6k läst
P
proudfin: [citat] Det här fungerar alldeles utmärkt! Bara o köpa stora säckar med lecakulor o blanda med cementsnor som bindemedel. Fick det här tipset av en byggare i bekantskapskretsen när jag hade bilat upp badrumsgolvet samt skyfflat ut allt fyllnadsmaterial under betongskorpan. Lade därefter på armeringsjärn som elektrikern sedan buntade fast värmeslingan på och sedan var det bara o slabba
13 svar · 5,0k läst
Fasting65
Fasting65: Mät de fyra sidorna.... ...eller tänkte du att man skulle kunna räkna ut längden utan att veta förhållandet längd & bredd på huset? Omkretsen varierar beroende på husets längd och bredd givet samma yta. Ju mer kvadratisk kåken är, desto mindre omkrets. Exempel: 10,955 x 10.955 meter = 10,955x4 = 43,82 meters omkrets 10x12 meter = 10+10+12+12 = 44 meters omkrets 8x15 meter = 8+8+15+15
1 svar · 4,1k läst
G
Gripen: Hej ! Jag har precis köpt mitt första hus =). Jag och besiktings mannen konstaterade att jag skulle behöva fylla på lite grus i krypgrunden (ser ut som det går ett dike igenom krypgrunden) och lägga på plast. Min fråga är : Vad ska jag använda för grus?? Ringde ett lokalt grustag, han hade 8-16 kross och naturgrus samt 16-32 kross. Jag funderar på 16-32, är det ngn annan som har ngt
0 svar · 3,8k läst
K
klingsta: Undrar vilka dräneringsfirmormor ni anlitat och om ni är nöjda med dom? Står själv i begrepp att dränera min villa från 30-talet (ca 44 löpmeter) och letar efter en bra firma jag kan anlita (ska leja bort allt arbete). Viktigast är att de gör ett bra jobb, men det gör såklart inget om det samtidigt blir billigt... Bor i norrförort till Stockholm. Tack på förhand.
0 svar · 3,3k läst
A
aggen: Jo, liggunderlag är ju lite uppfinningsrikt me´n kanske inte så fackmannamässigt.
4 svar · 4,0k läst
T
tokri: Ska gjuta platta till utbygget på 49m2 boyta och källar våning (garage i källaren) Funderar på dim. av kantbalken höjd.bred.djup.??? Plattans tjocklek 10cm.....Taklutning 27grader.. Tacksam för svar.
0 svar · 5,2k läst
R
robbanblomberg: Har nu rivit ut större delen av golvkonstruktionen i källaren, inga tecken på mögel eller fukt i vare sig reglar eller isolering trots att reglar och isoleringen på vissa ställen legat direkt mot betongplattan utan ens någon plast emellan. Hade som jag beskrivit ovan tänkt köra med platon, cellplast , flytande golv. Har nu upptäckt att plattan är väldigt "grovgjuten" och därmed
1 svar · 4,3k läst
gadeberg
gadeberg: [bild] [bild] [bild]
9 svar · 9,7k läst
J
jon_h: Du skulle med fördel kunna använda ett cementbundet väggspackel, typ Finja 360. Lättare att jobba med än puts.
1 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Det kanske räcker att du stöttar dem lite ovan jord under gjutningen? En stolpe nedslagen direkt bredvid röret, och något varv vävtejp runt det hela borde duga. Edit: Om nu inte stolpen skadar det mjuka röret förstås.
9 svar · 2,2k läst
H
Haagbard: Allt funkar mer eller mindre bra . Vill du ha bättre svar så får du ställa frågan på ett bättre/tydligare sätt!
1 svar · 2,4k läst
T
Trouble: Bra att veta är också att golvvärmeleverantören inte lämnar garanti på sina produkter om man inte vidhåller en rumstemperatur på minst 18 grader, året om.
5 svar · 7,0k läst
J
jon_h: Det går att lägga direkt på, men jag skulle tro att förlusterna blir rejäla. Jag skulle rekommendera dig att isolera.
4 svar · 1,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi är utflyttade från liten villatomt i Sthlmsförort. Köpte 13.500 kvm sjötomt med brygga, strand och kräftfiske 4 mill norr om stan för mindre pengar än vad du skulle få för en av dina "frimärkstomter". Tar ca en halvtimme (om det inte är kö) att åka till Roslagstull. Har aldrig någonsin ångrat att vi flyttade hit. Har större (och trevligare) socialt liv här på landet än vad
18 svar · 6,0k läst
M
Mats: La lite gamla takpannor här och de mosade grävaren med skopan tills det var lagom enligt föraren
3 svar · 4,2k läst
Tigersågen
Tigersågen: Jag säger så här. Köp en duschkabin och strunta i och vattenbegjuta de kaklade väggarna :). MVH/Tigersågen
2 svar · 3,0k läst
J
jon_h: Ville inte vara petig, förtydligade bara för Jonstorps skull. :) (Många smileys blir det när man ska se snäll ut på nätet)
6 svar · 3,2k läst
A
andersmc: [citat] Det stämmer, på ett nytt hus. Nu var detta huset från 1870, vilket kan innebära andra förutsättningar. Det har att göra med isolering av bjälklag, murstockar etc.
3 svar · 5,9k läst
N
Nallis: [citat] tack för svar ja tror aldrig vi kommer våga köpa hus:/
15 svar · 12,1k läst
G
gaia: [citat] Du är inte den förste som dränerar i onödan/förtid. Värmeisolerar du källarväggar så får du i alla fall EN förbättring för all grävjobb du gjort :) gaia
6 svar · 4,3k läst
·
M
Mats: man brukar ju anse att över 10 cm tjockt lager så är även otvättad kapilärbrytande när man gör plattor så jag tycker att det borde gå. Å andra sidan så är 3 m2X10 cm bara 300 liter så det kan du väl sålla och tvätta utan allt för mycket problem
4 svar · 3,2k läst
M
Mats: Ska du ha alla tre i ett hus så skulle jag försöka få till dem som en enda platta. Anledningen är kostnadsbesparingar i form av matrial och arbete. Lutningen är inget problem utan det kan man justera med lite fyll vid behov
1 svar · 2,9k läst
C
carpenter: Personligen tycker jag att huset ser rätt välvårdad ut och där är även en bergvärmepump och kamin. Om man tänker hur mycket huspaketen kostar idag så är inte priset högt.Tycker att huset ligger ganska högt så om inte gräsmattan lutar mot huset så är det nog inte så farligt med fukt. Låt näsan avgöra om huset är ok.
5 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.