Hej!

Försöker komma på ett bra sätt att fästa mitt anslagsstål/kantstål på i min gjutform för ett garage innan betongen kommer.

Jag har tänkt att ha en kantbalk på 24 cm höjd så jag tänker fästa anslagsstålet/kantstål på exakt 24 cm.

Det jag är rädd för är att om jag fixerar stålet ordentligt i formen innan betongen hälls i så kanske jag kan komma att behöva reglera stålet i höjdled då all betong är på plats. Antag att betongen inte räcker på t ex en halv cm. Då är jag ju lite illa ute.

Nu ligger det även till så att kantstålet är lite böjt så för att få det rakt måste det fästas ordentligt mot formens insida för att räta ut sig.

Den enda lösning jag kan komma på är att borra ca 4 hål i stålet och sedan borra upp 4 motsvarande skåror i formviket. Sedan drar jag fast kantstålet mot formen med skruv bricka och mutter. Kantstålets fläns täpper då till skåran från insidan, så inte betongen rinner ut.

Om nu inte betongen skulle räcka får jag, då betongen är på plats, klafsa ner näven i betongen och lossa skruven en aning för att sedan dra fast den ordentligt i höjd med betongen.

Nackdelen med denna enda lösning jag kan komma på är att jag måste borra i stålet, och det helt klart är lite omständigt att reglera om det nu skulle krävas. Dock, även om jag struntar i regleringsmöjligheten och bara borrar hål istället för skåror så är detta det enda jag kan hitta på.

Kantstålet är inte heller någon liten pjäs utan 60mm*60mm*5500mm och 5mm tjockt.

Kantstålet är dessutom galvat så jag undrar även om det är olämpligt att använda rostfri skruv, eller om det är just det jag bör använda? Jag har hört att man inte bör mixa rostfritt med orostfritt för att det då uppstår galvaniska element.

Hoppas nu på lite kommentarer.

Se bifogade bilder

Tusen tack på förhand
Fredrik

• anslagst1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • anslagst2.jpg
    Skapa konto
  • fast.GIF
    Skapa konto
Suverän tråd!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.