Vi har nu blivit blåsta av tre grävare/avloppsentreprenörer på raken som lovat att de skulle fixa jobbet, men när det närmat sig bara sagt "sorry, jag har inte tid i alla fall när jag tänker efter". Nu har vi hamnat i en jäkligt jobbig sits. Avloppet måste ner innan grunden görs och grunden skall göras första veckan i november.

Avloppet som ska ner är 3kammarbrunn och infiltration med kompaktfilter, ytan blir ca 10kvm och djupet drygt 50cm.

Frågor:
1. Hur i hela friden fixar man en grävare med kort varsel? Några beprövade mutor? Detta är på Orust..
2. Kan man hyra större grävare som privatperson och stoppa i en egen förare?
3. Vad orkar en minigrävare och var hittar man en sådan?
4. Är det överhuvudtaget möjligt att gräva för hand? Någon som gjort det? Det känns ju helt bisarrt att ens fråga detta ju..

Är som sagt desperat!!

Byggbranschen är svår just nu! När vi skulle gräva för avlopp vid sommarstugan så åkte vi runt i området och hittade ett pågående grävarbete. Frågade helt enkelt föraren om han kunde ta ett extra grävarbete en kväll. Det kunde han, tror inte att hans arbetsgivare fick reda på det...

Har inte hört talas om att man kan hyra större grävare för att köra med egen förare.

Minigrävare finns det många som hyr ut, googla på minigrävare+hyra+ort. En minigrävare bör nog klara det arbete som ni ska ha gjort.

Klart att det går att gräva för hand. Flera personer och gott om tid underlättar...

Måste brunnen och markbädden fixas innan ni gjuter? är b ara avloppet med utanför plattan så borde det väl gå att ordna resten senare eller? kanske dumma frågor

Tycker om inte annat att det är väldigt ruttet av dina tillfrågade grävmaskinister och inte stå för vad det lovat.

P
Svar på fråga 4.

Allt går men det är jobbigt. beror mycket på vad det är för mark också. Grävde ur för bilparkering i våras ca 25 kvm och ca 25cm djupt. Tog några dagar men då fick jag köra all jord 30-40 meter till baksidan på huset.

Gör som Per 72 säger - gjut plattan och låt avlopp m.m. sticka ut och gör brunn m.m. senare - när du får tag på en grävare. Likaså låter du skyddsrör för annat gå ut utanför plattan bara (vatten, el, tele, data osv).

Jag instämmer med föregående talare! Gör som synpunkter och Per 72 säger. Vill du ändå gräva allt innan så klarar du det med en hyrd minigrävare. Både roligare och mindre jobbigt än att gräva för hand.

Plus att du har en rygg dag två :)

Hemmakatten
Men, vem fixar grunden? Till den behöver du ju gräva ut och fylla på med kross o sand innan grunden görs. Kan inte den entreprenören, som ju bara måste ha grävmaskin, fixa avloppet?

Hemmakatten
Visst går det att gräva för hand. Jag skulle aldrig klara det, men har man fysiken så går det nog. En av våra söner grävde ner nästan två meter för att koppla på nytt vatten och avlopp. Detta 2 meter djupa dike grävde han ca 15 meter, tung lera var det. Han har också gjort breda grusgångar runt hela huset och en infart med biluppställningsplats, allt detta för hand.

Annars så hyr Cramo (och andra maskinuthyrare) ut både små 1,5tonnare och upp till 28tons grävare (dock är det lika dyrt som att leja in en grävare MED maskinist....)

Till er som undrat om vi kan göra grunden först, så går det tyvärr inte, för när grunden är gjord så kommer man inte ner till marken för avloppen med en grävare igen. Grunden blockerar vägen mellan två ganska höga berg. I framtiden (när avloppet behöver göras om) så kommer vi att öppna en lång skogsväg för att komma åt, men nu hinner vi inte det heller - det skulle kräva hysteriskt mycket träfällning..

Dessutom var planen lite att fixa underlaget till grunden med samma grävare som gör avloppet, men i värsta fall skulle vi kunna göra grunden senare. Avloppet vågar vi nog inte chansa på om det nu skulle bli riktig vinter i år med tjäle i marken.

Byggare verkar ha så mycket jobb nu att de kan bete sig hur som helst - de behöver inte leva på något rykte längre. Helt galet..

Jesca_j skrev:
Annars så hyr Cramo (och andra maskinuthyrare) ut både små 1,5tonnare och upp till 28tons grävare (dock är det lika dyrt som att leja in en grävare MED maskinist....)
Kollade in Cramo, men de verkar bara hyra ut till företag eller? Kan man kringgå detta månne?
Vet någon om priserna inkluderar moms (framgår inte, så jag gissar att moms tillkommer)?

P
Som de andra skriver så hyr en "stor" minigrävare och gräv själv. Jag gjorde det i somrras när jag behövde gräva ner avlopp+ledningar+finplanera tomten +fixa uppfartsvägen+få ut matjord osv. Jag hyrde en grävare+en bobcat frontlastare och körde 1 dag så var allt gjort. Och jag har aldrig kört grävare förut. Tog nån timme att lära sig spakarna ordentligt men efter ett tag gick det som smort. Kostade totalt ca 2000 kr ink hemkörning. Ångrar att jag inte grävde själv när jag byggde mitt hus.
Jag hyrde av Björkö Maskin 031 - 92 99 37 men det finns säkert nån motsvarande i ert område

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.