H
herbakro: Hade lera som man sjönk ned 20 cm i framför mitt garagebygge. Dikade av, lade på fiberduk direkt på leran och 150mm 0-18 kross. Stenhårt och slätt efter nån månad. Körde in Scaniabussen (13 ton) efter ett par veckor bara men då var det lite mjukt. Har gjort vägar på bättre underlag också men är ändå av uppfattningen att fiberduken gör stor nytta. Det är billigare att satsa på
6 svar · 45,1k läst
H
herbakro: Den värme som tidigare har smitit ut i krypgrunden har troligtvis hjälpt till att hålla relativa fuktigheten lägre men klart att du inte ska ha oisolerat och frysa om fötterna. Troligvis går det bra om du inte har problem i källaren. Då bör det vara väldränerat. Håller med föregående talare om att mineralull blir bättre men om du tycker det är lättare med frigolit så kör med
3 svar · 5,9k läst
M
Mikael K.: Tackar för lite siffror! Isoleringen, frigoliten (eller heter det cellplast?) ligger ovanpå plattan med med ett lager plast mellan. Fukten upptäktes vid överlåtelsebesiktning då man gjorde hål i golvet. Innan dess kände varken jag eller min sambo någon lukt. Säljaren var också helt omedveten om problemet. Säljaren verkar redo att stå för de allra flesta kostnaderna. Svårt bara att
2 svar · 22,7k läst
ylven
ylven: Aha! Där ser man!
5 svar · 6,6k läst
Quist
Quist: Som tidigare påpekats kommer fukten i den varma innomhusluften att kondensera när den kommer ner i den kallare torpargrunden. Du riskerar med andra ord att få ett fuktproblem. Om du absolut vill värma upp grunden med dammsugaren så rekomenderar jag att du ställer själva dammsugaren där nere men leder ut frånluften genom en slang utanför huset. På så sätt kommer värmen från
4 svar · 2,9k läst
M
Mats: Jag skulle definitvt göra det som en isolerad platta iom att det är duktigt svårt att ångra sig senare och kallförråd brukar "växa upp" till varmförråd för eller senare. För det så är det enklast med kantelement 200mm isolering under plattan och en 100 mm platta. Detta ger då 300 mm höga kantelement och 20 cm tjock betong i voten och som sagt 10 cm över resten av plattan
1 svar · 4,2k läst
P
påG: Vad kan det kosta att gräva för och anlägga en platta till förrådet i vår carport? Plattan blir ca 4m lång och 3m bred. Funderar på om vi ska göra den när vi ändå har dem där som gör husgrunden....
0 svar · 2,9k läst
A
annjo: Vi tänkte bygga till vårat hus med ca 45 kvm. Vi måste i samband med detta installera en panna med ack. tankar då kökspannan vi har i köket inte kommer räcka till. Alt 1) Bygga nya delen med källare där vi kan placera pannan. (ingång blir utifrån) Skorsten måste fixas då man inte kommer åt den befintliga murstocken som är i mitten av huset (jag tror att den är för liten också om
0 svar · 1,6k läst
A
anaitis: Man ska nog försäkra sig om att grunden går ner lika djupt överallt. Inte sällan grävde man djupare där det skulle bli källare och mindre djupt där man inte tänkte använda utrymmet. Chansa inte!
2 svar · 10,8k läst
L
HasseHunna: [citat] Jag har för mig att det faktiskt finns nåt "antifrostmedel" som kan användas vid frystemperaturer när man gjuter vintertid. Jag själv missade detta vid betongbeställningen till mitt hus. Samma dag som vi gjöt frös det rejält, fast det hände inget med plattan, låg helt öppen från nov till januari.
5 svar · 5,8k läst
M
Marcus K: I huset som jag ska bygga ut finns det idag ett vardagsrum med väggar som är isolerade med säckar och tidningspapper från 30 talet. Golvet har ca 10 cm sågspån och har delvis ramlat ner i torpargrunden på undersidan. I köket har jag redan bytt ut golvet och väggar samt isolerat. Min tanke nu när jag bryter upp golvet är att gjuta en 10-15 cm tjock betongmur mot originalgrunden som är
0 svar · 7,1k läst
·
P
Per-Erik: Yepps. Riv den eller lossa på den och flytta på den.. Om möjligt.. Men det är det nästan aldrig så det är bara o riva den..
1 svar · 5,9k läst
P
Per-Erik: Har man det isolerat på insidan i en källare är det nog bara en fråga om NÄR man får just möggel problem.. Var ju välldigt popis på 80-talet det där.. o det straffar sig nu..
3 svar · 1,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi fick konstruktionsberäkning av säljaren på byggvaruhuset när vi köpte materialet till grunden, Beijerbygg i Umeå. (Vi fick även en grundritning/beskrivning från husleverantören).
1 svar · 2,4k läst
J
jenast: Tack för svaren jag fått. Det blir en avfuktare till våren plasten får vi dock hoppa över då vi har "plintar" under huset samt att det är ca 20-40 cm i grunden. Mvh Jens
7 svar · 3,8k läst
S
Styx: [citat] Så sant.. Men - har man inte själv den nödiga kompetensen för att avgöra markbeskaffenheten exakt och det endast rör sig om en normalvilla utan extrema punktlaster kan man ju lika gärna göra sulan lite överdimensionerad.. Förmodligen blir den extra kostnaden för betong/armering ändå lägre än kostnaden/tidsåtgången för att ta dit en konsult om gör en exakt
15 svar · 45,7k läst
B
Bele: Har rivit ett gammalt enkelt byggt och fuktskadat garage och tänkte passa på att isolera den gamla oisolerade betongplattan innan jag reser ny stomme. Behöver nämligen också lyfta upp golvnivån minst 150mm eftersom det låg i marknivå på två sidor varvid trästommen sög fukt och ruttnade. Har funderat på olika varianter av kantelement och överliggande isolering på plattan men känner
0 svar · 5,3k läst
A
aggen: Detta har jag läst mig till om i detta forum och på tillverkarnas sidor. Lager 1 - Singel eller makadam Lager 2 - Minerallulskivor, cellplast eller lecakulor Lager 3 - Plastfolie Lager 4 - Mineralull eller cellplast Detta förutsatt att det är väldränerat runt om, ingen ventilation och ingen isolering i golvbjälklagret. Finns det någon expert på ämnet...
0 svar · 2,2k läst
Wigert
Wigert: Nu kommer första hela vintern för vår källare som är dränerad,utgrävd, isolerad och har fått golvvärme från värmepumpen. hittills otroligt skönt att komma ner i källaren och ha varmt om fötterna i tvättstugan och gästrummet. Om du ändå tänkte gräva ur och isolera skall du definitivt lägga ner lite golvvärmeslang. Du behöver inte koppla in dem direkt men att inte göra det
1 svar · 3,6k läst
G
gromit42x: Se till att du har justa referenspunkter (källarfönster tex) som du kan använda för att föra över mått ifrån utsidan till insidan. Och skirv ner måtten någonstans så att du inte tappar bort dom. Det gjorde inte jag;) men det går att mäta om genom spolpunkterna som tur är... -h
3 svar · 4,2k läst
M
Mats: Sant, jag är ju uppvuxen med en 8 hästars stiga så det är mentalt likhetstecken mellan den och snöslunga
5 svar · 31,7k läst
G
GustavW: Stirra er inte blindapå väggens U-värde. Det går fort att isolera 200mm cellplast utanpå istället för att låsa sig vid en viss teknik. En massiv betongvägg med 200mm isolering utanpå ger ett bra mycket bättre U-värde än 350mm lecablock utan isolering utanpå....
1 svar · 5,5k läst
bonnier
bonnier: "vanlig" ålderbeständig plast skall det vara
1 svar · 3,9k läst
P
peterTrader: Hej skulle nått av dessa fungera? smy, snigeldynamit etc. jag har en slutning där jag vill ha ett stort garage (100m2) tror att kan bli 400 km3 massa som ska bort det ligger många hus nära så jag vill fixa det på fint sätt och ett billigare sätt för 560000 +moms för späna ,lasta,och körabort blir för dyrt för mig jag vill göra så mycket själv köpa en lastbil ser jag som en bra
9 svar · 15,2k läst
L
Lantanid: Om det är till någon hjälp kan jag bidra med en länk. Hittade denna i jakt på svar på samma fråga.
1 svar · 4,5k läst
A
andersmc: Du behöver inte ha något stöd under själva knuten.
3 svar · 4,8k läst
A
andersmc: [citat] Från Byggmax, vilket med största sannolikhet är detsamma som från Finja.
4 svar · 4,2k läst
A
aggen: Skall gjuta igen krypgrunden. Behöver jag isolera utanpå och hur i sådana fall?
0 svar · 2,7k läst
·
P
perkele: [citat] http://www.supergrund.se/Produkter.htm
6 svar · 3,5k läst
Kalleman
Kalleman: ja det kan nog fungera och är antagligen lättare att göra som du har tänkt än att först lägga stenen och sedan försöka asfaltera runtom. Till sådana mindre ytor med mycket kurvor och radier och passbitar är det nog bäst att använda kattskallar, alltså 5x5x5cm gatsten. Du kan få de i de vanliga granitsorterna men även diabas och marmor för att få det hela lite mer extravagant
1 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.