En stabil grund att stå på eller bo på är guld värt. Hur kan man då vara så ansvarslös som de flesta är idag när de bygger platta på ett underlag av isolerande cellplast. Hur motstår cellplasten många års enorma belastning av ovanpåliggande betong. Vad händer om cellplasten trycks ihop 5-10 mm?
Min fråga: Kan man använda något mer hållbart material som isolering, tex lecablock med en kärna av cellplast
Georgio

lgl48 skrev:
Hur motstår cellplasten många års enorma belastning av ovanpåliggande betong.
Vari ligger den "enorma belastningen"?

Om du använder isoleca så har du ju fortfarande ett skikt cellplast som får bära alltihop. Är man orolig för komprimering av cellplasten så kan man alltid välja cellplast av högre kvalitet än föreskrivet, eller bygga torpargrund istället.

Mikael_L
jon_h skrev:
eller bygga torpargrund istället.
Och har man träbjälklag i torpargrunden får även det nedhängning efter en tid av långtidsbelastningen. Men det är iaf lättare att komma åt ev trasiga avloppsrör pga av detta ...:)
edit: Ändrar mig lite, med två tre bärlinor kanske det blir rätt marginellt.

Man kan ju använda vanliga lättklinkerblock, dvs utan cellplast, men då måste man sätta ca 1,8 meter tjockt under huset för att få samma isolering som 30 cm cellplast.

Nä lgl48, det är ju så... att ingen vet med säkerhet hur detta kommer utvecklas över åren och det har ju hänt förut att det man tyckte var ett självklart och smart sätt att bygga på undrar vi över idag om dom alls tänkte....

Å andra sidan börjar faktiskt cellplast under platta på mark ha en hel del på nacken nu, och inga egentliga larm har dykt upp än, så vitt jag vet.
Sen vet jag inte om komprimering är något stort problem, blir den lika över hela ytan (troligast) så blir ju bara huset en eller två cm lägre! Problemet kan väl vara avloppsrören då, men lite rörelsemån finns det väl förhoppningsvis.

Men är man orrolig så är ju krypgrund som sagt ett alternativ, särskilt som man verkar ha hittat de flesta riskfaktorer med den grunden idag (går att göra varianten varmgrund osv).

edit:
Ska väl påpeka att det endast är mina små tankar om detta, har inga rapporter, undersökningar eller annat som stöder det jag skrivit... :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.