Hej, är lite villrådig och söker stöd bland er kunniga.

Håller på och bygger ett badrum på bottenvåningen, och då vi rev ut det gamla golvet och bjälklaget kunde man se en del fuktskador på syllen såpass att det är en förklaring till några av de sättningar i huset vi kunnat observera. Det är ett timmerhus med panel från sent 1800-tal, med en tidigare rel dåligt luftad torpargrund.

Den snickare jag varit i kontakt med rekommenderade att såga bort det dåliga trät och gjuta under med expanderbruk ist för att fälla in en ny stock. Är det en vanlig lösning? Är inte så värst insatt måste jag erkänna. Skulle gärna vilja få lite kommentarer och synpunkter på ett sådant tillvägagångssätt.

Vad skulle vara plus och minus jmf med att jaga rätt på en timmerman och lösa det på "gammalt vis"? Finns det några följdverkningar som jag borde känna till och tänka på?

hoppas att ngn gjort nåt liknande och kan hjälpa mig vidare i funderingarna!

Ropar på hjälp en gång till genom att putta upp tråden igen. Ngn som hört om ngt liknande?

Jag har inte stött på att man gjuter under med expanderbruk, men har sett att man ibland ersätter stocken med korta stående reglar med isolering emellan. Vad hade han tänkt att bruket skulle vila på? Det brukar även anses vara viktigt att nedersta stockvarvet är intakt, för att det ska klara att ta upp dragkrafter.

Det är iofs en kallmurad grund med extremt mkt luft emellan även under de delar av syllen som inte är yttervägg, men hur djupt den grundläggningen går vet jag inte. Men ngn slags upplägg går det nog att skapa. Tror att hans tanke är lite som du beskriver med korta stående reglar, fast med bruk istället.

gjuta upp är nog att föredra men då kanske med stålfiberbetong. och finns det i sk expanderade egenskaper låter det bra i mina ögon:)

Stocken ska antagligen hålla ihop hela konstruktionen, och ska den skarvas i ska den skarvas med något som behåller "draget" som timmermän brukar säga. Det vanliga är ju att man skarvar i med en ny stockbit, som infogas på sådant sätt att draget behålls. Ingen konst för en van timmerman (men kanske för en "modern" snickare?).

Förstår inte varför du vill frångå den befintliga konstruktionen? Har det varit några problem med den? Lappa och laga istället, byt ut det som behövs med samma material. Ska du gå in och ersätta syllstocken på det sätt som du funderar på ska du ju vara ordentligt insatt i hur det påverkar hela timmerstommen, vilket du inte är om jag förstår dig rätt.

När timmermannen väl är ute och tittar på jobbet, glöm inte att be honom (henne?) förklara varför skadan uppstått - kanske du behöver åtgärda något annat först, för att inte samma sak ska hända igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.