Hej!

Tänkte fråga om armering till mitt kommande garage på 33kvm, stomme i trä.

På den bifogade bilden har jag ett tvärsnitt på min gjutform innan jag hällt i betongen.

Det ni ser är en gråyta som symboliserar grus.
1 rosa yta som symboliserar 5cm tjock 200f cellplast
1 vit yta som symboliserar 10cm tjock s200 cellplast.
1 villabygel WB 12 (12cm hög)
2 röda trianglar som visar 4-5cm höga markdistanser.
1 grön triangel som visar 6-7cm hög markdistans.
1 blå triangel som visar 9-10cm hög markdistans som håller upp armeringsmattan.

Mellan botten och upp till villbygelns topp är det ca 17 cm.
Standard är väl en total höjd på ca 20cm på kantbalken.
Armeringsmattan bör väl max ligga på 3cm djup i golvet. Så jag kan tro att man vanligen najar ihop villbygeln och armeringsmattan.

Nu tänkte jag ha ett aningens tjockare golv ca 13cm så totalt blir det 23 cm djupt med betong.
För att då få armeringsmattan lite högre och max 3 cm från ytan tänkte jag därför ha högre markdistanser under armeringsmattanmattan. Detta kommer att ge ett spel mot villbygeln.

Så nu är frågan om det är kritiskt att att armeringsmattan inte najas mot villbygeln och alltså ligger ca 3cm över denna som jag hoppas bilden visar?

Tacksam för svar.

PS ser ni något annat som ser galet ut får ni gärna hojta till.

Mvh
Fredrik

• armering.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Tänkte fixa armeringen i helgen så jag vore oerhört tacksam om svar på frågan om det är ett måste att naja ihop armeringsmattan med villbyglarna eller om mattan kan ligga ca 2-3 cm över i betongen?

Stort tack på förhand!

Fredrik

Att naja ihop dem borde inte spela någon roll, najtråden armerar ju inte. Kanske till och med bättre att ha 3 cm distans eftersom risken för luftfickor borde minska då. Detta är dock bara mina egna antaganden.

/Kalle

Hej Kalle!
Tusen tack för ditt antagande!!
Mvh
Fredrik

Mikael_L
Varför vill du ha mattan tre centimeter under ytan?
Är det något jag missar?

Jag skulle lagt mattan med samma distanser som villabyglarna, dvs 6-7 cm och sen najat ihop dom lite. då kommer mattan i mitten av plattan.
Men jag är på intet sätt någon expert!!!

Hej!

Bra fråga.

Jag har läst/hört att ett golv på 10cm så bör mattan ligga 3cm från ytan. Jag antar alltså att det är bättre att förskjuta mattan lite uppåt för bästa hållfasthet istället för att lägga den på 5cm djup. Exakt varför vet jag inte.

Jag tänkte nu ha lite tjockare golv ca 14cm, därför tänkte jag höja mattan lite men får den då inte najad i villabygeln.

Skulle jag bara ha 10cm tjockt golv hade det inte varit några problem.

Så frågan är om najningen i villbygeln, eller rättare sagt att nätet ligger ihop med villbygeln är avgörande för bästa förankring i kantbalken?

Mvh
Fredrik

3 cm från ytan är ett minimiavstånd för armeringen.

AHA!!!

Ja då blir det ju mycket enklare!!!

Tusen tack för svaret!!!!

Mvh
Fredrik

Mikael_L
Karl_Malmqvist skrev:
3 cm från ytan är ett minimiavstånd för armeringen.
Ja visst finns det lite sådana regler, att armeringen måste vara tillräckligt långt in i betongen för att inte rosta pga av inträngande vatten...
Jag har även för mig ett det delvis beror på betongkvalitet och sånt.

jaja, om någon känner för att reda ut detta så är jag glad över lite full klarhet över betongens krav på omslutning av armering.

Sen fredand44, betongen håller bra mot tryckbelastningar men dåligt för drag, så armering i underkant betyder att plattan klarar nedböjande punktlast bättre, armering i ovankant betyder att plattan klarar last ute vid kanten bättre. I mitten hjälper den lika bra för bägge lastfallen, men inte lika mycket sas.

Slutligen så vet jag inte riktigt hur mycket armeringsnätet överhuvudtaget hjälper mot böjning i plattan. Då och då läser jag mig till att den endast är för sprickarmering (torksprickor och sånt såvitt jag förstått) men någon förstärkande effekt borde den ändå ha ....

Det klena armeringsnätet är i regel bara emot krympsprickor som du får i betongen när den bränner. I vanliga garage och villaplattor finns det ingen belastningsarmering. Nätet ska dessutom ligga i mitten utav plattan (centrisk armering). När man börjar prata dubbelarmerat så ligger det nät i underkant och överkant. I underkant mot mark då brukar man ha 4-5 cm i täckskikt och i överkant 3 cm i täck.

• Gilla
Kurtanagger
  • Laddar…
Det finns olika klasser i tätskickt min 35mm för balkonger 20mm för väggar osv
Jag hade satt nätet å byglar på 60mm distanser För högsta lasten är ligger i botten. Men vet jag inte vilket nät du ska använda. Jag hade använt 6150 nät

Jag har läst/hört att ett golv på 10cm så bör mattan ligga 3cm från ytan.

detta är ett rekommenderat minsta täckskickt. men hur tjock platta skulle du ha?
undrar om du inte skulle ha dubbla mattlager då?
om jag bestämde mej själv för ett mattlager skulle jag kanske ha höjt distansklossarna på balken ist för att sedan kunna naja
ihop armarna i mattan.

Armering över huvud taget i betong finns ju för att betong tål tryck men inte drag. Dock tycker jag att de punkter som är svetsade i armeringsnät inte håller för mycket. Det ska vara att armeringens räfflor gör jobbet då jag vet inte. Fungerar ju ganska bra rent generellt iaf.

Minst 3 cm från ytan har med korrosion att göra. Syret kan inte tränga så djupt. pratade med maxit igår om just detta. Har man korrosionsskyddad armering kan man lägga den i princip så den täcks om man så önskar, sen om det är så bra i verkligheten det vet jag inte.

Får jag säga vad mitt förnuft säger så är det centrerat i betongen som gäller men men.:rolleyes:

koffa skrev:
Bästa sprickarmeingen får man med stålfiber. I en villagrund med räcker det med 20 kg/m3 kostnad ca 500 kr/m3 extra för betongen.
När du ändå skriver "i en villagrund" antar jag att golvvärmerör har inget att frukta från möjligen vassa stålfiber. Finns det något man bör tänka på i samband med stålfiberarmerad betong?

• Gilla
Kurtanagger
  • Laddar…
stålfiberbetong gör sej bäst med bryggvibbrering och inte med stavvibb bara så ni vet. fibrerna har en tendens att dansa runt staven och som ni som har hållit på ett tag så där det ska vara plastmatta som badrum ev kök så är 1mm stående fiber igenom 3mm plastmatta efter ett år så... skit i stålfiber.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.