Jag har rensat min torpargrund från början av 1900-talet på en hel del organiskt material. Tyvärr har det visat sig att jorden under en del av huset är rikgit fuktig. Man ser klart och tydligt färgskiftningen mellan torr och fuktig jord. Ventilationen är god under sommaren. I och för sig har huset klarat sig hittills men jag behöver fylla på med lite massa. Jag har tänkt gräva ur några decimeter av jorden och fylla med stenkross. Tyvärr är det mkt stora stenar i grunden och det är endast en smal passage mitt under huset som jag nätt och jämt kan krypa igenom. Avståndet från öppning till grunden och till andra änden av huset blir som mest ca 12 m. Det blir några ton att skyffla varför jag sökt efter ett smidigt sätt att förlytta massorna under huset. Ett minitransportband vore en lösning. Den lokala uthyraren har aldrig hört talas om något sådant. Är det någon som har tips om dylikt eller någon annan smart idé? Och så undrar jag vilke grovlek det ska vara på stenkrossen?

/mullvaden

Om det inte är alldeles för många stenar så kan du gräva ner dem och låta dem ligga kvar i jorden (under makadammen).
Så gjorde jag med de största som vi inte kunde bära ut pga. storleken

TN

Om du är orolig över markfukten kan det vara en god idee att i stället för att gräva över den lägga en plast för att täta och sedan isolering för att hålla marktemperatur och därmed avdunstning nere. Det finns olika markisoleringsprodukter på marknaden allt i från isolering på rulle till vanliga frigolitblock... Tråden är lite gammal men jag skriver ändå...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.