Skall gjuta en platta till mitt nya förråd/lager, hur tjock brukar man göra den om man vill att det skall hålla för lite högre belastningar.
Under plattan är det naturgrus och bergskross, får väl avjämna med lite mer av sistnämnda.
Tacksam för svar

10 cm brukar man ha till vanliga villor och garage. Om du med högre belastning menar nåt som är tyngre än personbilar får du väl öka till 15 eller 20 cm.

Jo, det där med i tio i husplattor känner jag till, men att godtyckligt öka med upp till dubbla materialet utan att veta är kanske inte så smart.
Gör ett grövre nät att man klarar högre belastning med mindre betong? Eller det kvaliteten på betongen som avgör tjocklek/armering etc.

Har du höga punktlaster bör du gå upp en hållfasthetsklass på betongen till en K40 btg. Armeringen är mer en sprickarmering och du bör ha ett täckandebetg.skickt på ca 40mm ev. extra armering under bärande väggar eller andra tunga laster.

Bra det visste jag inte.Det där med höga punktlaster, om jag väljer den K40 btg:n , kan jag hålla mig på 10 cm då och ändå tåla exvis lastbil och kanske nåt stallage med ett par ton på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.