Byggahus.se

Gjuta nytt på en gammal platta

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej! nån som har erfarenhet av att gjuta uppe på en gammal plata. Är ett fall på den nu från 0mm i kanten ca100-150mm i mitten å vill få den plan.( ska bli ett garage) Ska man armera eller inte? Stålfiberbetong? (vill gjuta så tunt som möjligt) Hur gör man bäst för att den nya betongen ska fästa på den gammla? tänkte mura en kant med leca runt å sen gjuta innanför den. tacksam för tips.

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8
    Just exakt så som du vill gjuta har jag aldrig sett. Däremot har jag sett att de har rivit ett gammalt hus och gjutit på den gamla plattan och byggt nytt hus. Det har fungerat utmärkt. En gammal platta med ett hus på har förmodligen redan satt sig, och rör sig inte mer.

3. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Min 5cm betong ska du ha på det tunnaste stället. Armera och använd gärna armerad betong. Gör rent gamla plattan så nogrant du kann. Borra sedan flera hål där du limmar fast armeringsjärn med kem-ankare. Böj dom sedan över armeringsnätet. Gör du på detta viset så kommer du att ha en slät platta som håller för det mesta. / Perra

4. A
    Medlem · Nivå 9
    Håller helt med! Utmärkt metod.

Litet tillägg: Om man borrar dubbhålen lite för stora, tex 20 mm hål för 8 - 10 mm järn, då behöver man nog inte fästa med kemankare. Betongpastan kommer att tränga ner i hålen och hålla kvar järnen.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Lite av dom tankarna på armeringen har jag vart inne på.

Låter smart, och biligare (platan är på 80m2 så de måste ju bli lite hål) borde även kunna så betong i hålen innan man trycker ner armeringen..?

Vad tror ni om man fyller på men singel eller makadan 50-60mm där de är upp till 150mm djupt?
    Går ju åt lite mindre betong.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Tackar för svaren!

Nästa fråga då, vilken grovlek på armeringsnätet å storlek på rutor bör man ha??

7. M
    Medlem Nivå 1
    En till liten fråga.
    Hur räknar jag ut hur mycket betong de går åt när de är ett fall på den gamla platan, och fallet är olika från alla fyra hörnen och de största hjupet inte är i mitten??:confused:

8. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Vet du.... Räkna alltid med mera betong än vad kvm säger..... Mitt råd är att skita i falluträkningarna....
    Om du skulle vara orolig för att det blir mycket över så kan du alltid göra lite plintar... Ja typ om du behöver nån flaggstång staketstolpe eller dyl.....
    Då formar du bara det och sen får du se om det blir något över..

9. M
    Medlem Nivå 1
    nja är ju ett ganska stort fall, å fallet är inte helt konstant, om man räknar från den absolut högsta punkte til den lägsta, å fallet är inte lika mycket från dom fyra hörnenskiljer 10cm mellan de högsta till de lägsta, och om jag gör som du säger så blir de närmare 18 kubitmeter på 80m2 plata. vet inte om jag räknat helt rätt men räknar jag med fallet (som jag tror att man räknar) så får jag de till max 6 kubikmeter. vill derför veta om de finns nåt bra sät att räkna på så de blir så rätt som möjligt vill ju inte betala för typ 12 m3 mer .(Kan jag ju göra två garage då ju:D) men kan utan problem betala för typ 1-2m3 mer, så uträkningen behöver inte vara perfekt..