Jag bor på en sluttningstomt, där en medelstor landsväg går nedanför bergskanten som utgör gränsen till min tomt.
Som det är idag finns det inte någon markdränering att prata om, utan tomten sluttar ordentligt har det problemet löst sig själv, genom att det runnit ut för kanten ner mot vägdräneringen.

Nu bygger jag ut/om och har köpt kommunalt V/A med rören nu liggandes blottlagda i gränsen, för att inom en snar framtid ansluta mig. Jag har inte i dagsläget köpt anslutning till dagvattenledningen, och hade heller inte för avsikt att göra det, eftersom jag så att säga blir av med vattnet naturligt.

Nu har jag dock byggt en stödmur utefter större delen av tomtgränsen för en kommande uppfartsväg. På ett flertal ställen har jag genomstick, och jag har även en längsgående dränering hela vägen ner till där min utfart kommer att vara.
Det jag har sett hittils är att det blir ansamlingar med vatten nere i vägkanten nu, då det inte verkar som om vägkantens beskaffenhet leder vattnet till dräneringsbrunnarna i tilräckligt stor utsträckning.

Min fråga nu är om jag har någon skyldighet att ta ansvar för vad som händer med vattnet som rinner av min fastighet "semi-naturligt" ut på en annan, och om kommunen i detta fall kan tvinga mig komplettera med anslutning till dagvattenstammen om de upptäcker problemet?

Grundregeln är att var och en tar hand om det vatten som kommer från sin egen tomt och inte släpper det vidare till någon annans fastighet.

KOm på att om du nu ska bygga väg så kanske du kan bygga en stenkista med överrinningsledning så att det inte kommer så mycket vatten och samtidigt med allt annat vatten. Inte helt korrekt men en lösning kanske.

Ja det kanske kan vara en lösning.

När du säger "grundregeln", menar du då att det är en lagstadgad regel, eller en oskriven regel som är en förutsättning för att främja grannsämjan mellan 2st villafastigheter? För det känns juh naturligt att inte "dumpa sin skit på grannen", men det känns juh lite skillnad när det är kommunal väg, som har en dränering avsedd att ta hand om allt vatten som kommer från berget bredvid min tomt, där det är skogsmark med ungefär samma lutningförhållande som utefter min gränslinje.

Min tanke just nu är att låta dräneringen avslutas rätt ner i den grop där skarven mellan kommunens ledningar och mina är.
Marken mellan denna punkt och vägen har varit helt uppgrävd sedan kommunen flyttade servisen, så det borde rimligen vara väldränerat i det området. (Se bilden länkad).

http://212.214.179.144/~berglund/bilder/huset/Byggprojektet/2007-10-12/DSC00012.JPG

Här under finns fler bilder på framsteg under projektet.
http://212.214.179.144/~berglund/bilder/huset/Byggprojektet/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.