Hejsan håller på att köpa tomt till fritidshus men tomten är inte helt jämn
och jag undrar vad det kan kostar att jämna ut den, bara ett pris mellan tummen och pekfingret
tomten är på ca 1300kvm och det är ca 500kvm som är lite högre än allt annat och behöver jämnas ut
lite, träden plockar jag bort själv.
Vad kostar en grävare i timmen?

1.JPG
2.JPG
3.JPG

Redigerat:
En grävmaskin kostar mellan 500:- och 1200:- i timmen (det är vad jag betalat iaf.).
Etableringskostnad tillkommer och beror på hur långt grävaren behöver trailas.

Max en dag borde det ta med en hysat stor grävmaskin att ytavtäcka och jämna till tomten.
(Lastning av massorna på lastbil kan ta några timmar till).

om det är någon sten som är förstor eller berg som behöver sprängas, fixar grävaren det med? eller finns det speciella sprängfirmor?
..och behövs det då tillstånd till att spränga?

Är det berg eller stenar som är större än grävaren mäktar med så börjar det snabbt ticka pengar.
En del sten och mindre bergpartier kan knackas bort/sönder om grävaren har den utrustningen.

Vi fick spränga två stora stenar och den ena kostade 500:- (svart) och den andra kostade 1500:- vitt.

Det finns speciella sprängfirmor men grävaren bör känna till vilka som finns i närheten som har behörighet att spränga.
Tillstånd vet jag inte vad som gäller...

..på någon form av geoteknisk undersökning. Får intrycket att flera nybyggare har underskattat/ blivit diffust informerade om vad som gäller vid markarbeten med en rejält förhöjd byggkostnad som resultat. I vilket fall som helst, 1. hör med folk i närheten om hur deras tomt såg ut. 2. Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.