9 354 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
fukt/mögel i torpargrund
Hej,
Har just upptäckt att jag har fukt och mögel i min torpargrund och det är ju inte så muntert. Efter att ha varit torr och fin i närmare 25 år så har det för första gången visat sig vara fukt/mögel med åtföljande lukt inne i huset. Det är endast mögel ovanpå den fuktiga sanden (ganska fin sand) och ingen mögel på betong eller undersidan på golvet. Möglet är vitt och lite fuktigt när man tar på det. Det är ca 73-75% luftfuktighet om jag kan lita på mätaren. Eftersom lukten finns inne i huset så känns det som att det är lite bråttom att åtgärda. Vad rekommenderar experterna att göra i detta läge? Det jag vet är att jag behöver anlita hjälp för att åtgärda problemen. Är tacksam för alla kommentarer.
Har just upptäckt att jag har fukt och mögel i min torpargrund och det är ju inte så muntert. Efter att ha varit torr och fin i närmare 25 år så har det för första gången visat sig vara fukt/mögel med åtföljande lukt inne i huset. Det är endast mögel ovanpå den fuktiga sanden (ganska fin sand) och ingen mögel på betong eller undersidan på golvet. Möglet är vitt och lite fuktigt när man tar på det. Det är ca 73-75% luftfuktighet om jag kan lita på mätaren. Eftersom lukten finns inne i huset så känns det som att det är lite bråttom att åtgärda. Vad rekommenderar experterna att göra i detta läge? Det jag vet är att jag behöver anlita hjälp för att åtgärda problemen. Är tacksam för alla kommentarer.
Installera en vettig avfuktare, plugga igen grundventilationen och skarvarna i grundmuren, ångspärr mot mark, ev isolera grundmurarna. Det löser dina problem förutsatt att din dränering fungerar som den ska.Alsvinn skrev:Hej,
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
...och ordna undertrycksventilation. Antingen genom att du använder en sorbtionsavfuktare (dyrare) eller genom att du använder en kondensavfukatare plus kanalfläkt för att skapa undertrycket. Om du väljer dte senare föreslår jag en dimmer till fläkten så att du kan ställa in undertrycksventilationen på den minsta nivå som krävs för att hålla lukten borta.
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Installationen gjordes av en elektriker inklusive jordskydd o allt så jag kan inte ge några detaljer om det. men ser ut som en helt vanlig väggmonterad dimmer som sladden passerar. Kolla ex Clas Olson artikelnummer 32-3514. Borde man kunna installera själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden