Jahapp, i övermorgon kommer betongbilen och det verkar stört omöjligt att få tag i någon betonggubbe som kan bistå mig att få till ett fall i mitt garage mot en golvbrunn. Verkar bli att fixa det själv. Men är det någon form av yrkeshemlighet hur man får till ett fall mot en golvbrunn då man gjuter en platta? Jag hittar ingen information om detta när jag söker, varken här eller google, eller i böcker. Är det möjligtvis någon som har en länk till en beskrivning eller en snabb instruktion om hur man går till väga?
Eller ännu bättre, om någon med kunskap om detta har vägarna förbi Nacka på fredag så finns det en hittelön att inkassera...
Eller ännu bättre, om någon med kunskap om detta har vägarna förbi Nacka på fredag så finns det en hittelön att inkassera...
Om avstånden inte är alltför stora så tror jag att det kan funka rätt bra att sätta in ett eller flera järnrör att dra av mot, med hjälp av en bräda.
Köp en säck med gjutbetong. Blanda efter anvisning, ev lite mindre vatten för den färdiga smeten ska vara ganska fast, nästan som lera.
Dutta ut små högar med detta som stöd för järnrör. Viktigt att rören kommer på helt exakt rätt höjd.
Vid gjutningen, efter vibrering, så tar du en bräda eller rätskiva och drar mellan två rör eller rör och kantbalk. Och så är fallet klart.
Plocka upp stålrören nu, och fyll rännorna med lite betong.
Slipa till ytan med "stålplatta" (jag vet inte vad det egentligen heter) när betongen har härdat "halvvägs".
Är det ett mindre fall som ska göras, bara närmast en brunn. Då kan du riva av och forma ytan med ett rivbräde då betongen precis börjat bli lite stelare (men du kan nog inte gå på betongen...) sen slipar du med stål lite senare.
Jag är ingen betongproffs direkt (har bara varit med vid gjutning 1 gång), därav lite luddiga beskrivningar.
Men får du inga andra råd och tips vill jag försöka dela med mig av min ringa erfarenhet iaf.
Köp en säck med gjutbetong. Blanda efter anvisning, ev lite mindre vatten för den färdiga smeten ska vara ganska fast, nästan som lera.
Dutta ut små högar med detta som stöd för järnrör. Viktigt att rören kommer på helt exakt rätt höjd.
Vid gjutningen, efter vibrering, så tar du en bräda eller rätskiva och drar mellan två rör eller rör och kantbalk. Och så är fallet klart.
Plocka upp stålrören nu, och fyll rännorna med lite betong.
Slipa till ytan med "stålplatta" (jag vet inte vad det egentligen heter) när betongen har härdat "halvvägs".
Är det ett mindre fall som ska göras, bara närmast en brunn. Då kan du riva av och forma ytan med ett rivbräde då betongen precis börjat bli lite stelare (men du kan nog inte gå på betongen...) sen slipar du med stål lite senare.
Jag är ingen betongproffs direkt (har bara varit med vid gjutning 1 gång), därav lite luddiga beskrivningar.
Men får du inga andra råd och tips vill jag försöka dela med mig av min ringa erfarenhet iaf.
precis som ovan måste du göra. Ska du ha ett fall mot en brunn i mitten av plattan så måste du göra en dragbana
av endera rör eller som på min bild med färdiga dragbanor som man kan köpa på löpmeter...dessa gjuter man fast
och lämnar i plattan sen så det kan ju kännas enklare + rejälare. Lycka till nu
...jag ska gjuta om exakt en vecka..kommer
bli spännande det med...
/
M
av endera rör eller som på min bild med färdiga dragbanor som man kan köpa på löpmeter...dessa gjuter man fast
och lämnar i plattan sen så det kan ju kännas enklare + rejälare. Lycka till nu
bli spännande det med...
/
M
Tack för svaren! Lite för sent och besvärligt i nuläget att köra med dragbanor, jag hade hoppats på en enkel lösning typ att snurra runt utåt i cirklar i betongen. Jag har hört talas om att man kan göra så men det måste man antagligen vara proffs för...
Jag kommer att försöka skapa ett mindre fall genom beskrivningen ovan, att man tar bort några skyfflar betong och använder ett rivbräder eller svärd att skapa fallet med.
Får väl duga, det är ju bara ett garage...
Jag kommer att försöka skapa ett mindre fall genom beskrivningen ovan, att man tar bort några skyfflar betong och använder ett rivbräder eller svärd att skapa fallet med.
Får väl duga, det är ju bara ett garage...
Dom där speciella dragbanorna, var kan man köpa dom?trojlee skrev:
Har du ev någon länk till beskrivning av produkten?
Jag tänkte köra med rör, men banorna verkar smidigare ifall man lämnar dom kvar i betongen.
//Mikael
tja!
Dom är skitsmidiga....finns även en plastlist man kan sätta längsmed dragbanan för att det ska glida bättre...den kan man ta bort....fast resten gjuter man ju in så det är himla smidigt. Dessa finns på k-rauta, vet inte riktigt vad dom kallar dom där..hojta bara till om du vill ha fler bilder, gjuter imorgon...
/
M
Dom är skitsmidiga....finns även en plastlist man kan sätta längsmed dragbanan för att det ska glida bättre...den kan man ta bort....fast resten gjuter man ju in så det är himla smidigt. Dessa finns på k-rauta, vet inte riktigt vad dom kallar dom där..hojta bara till om du vill ha fler bilder, gjuter imorgon...
/
M
Klicka här för att svara