Tjenamorse .vet inte om den här frågan passar in här men ja har en björk som står ca 2m från huset, som ör 50-60cm i omkrets.Nu är det så att ja börjar bli trött på den bara skräpar ner på husen.Men förra ägarn till huset menade på att man skulle ha den kvar för att den drar upp mycket vatten runt grunden.Vad tror ni här på forumet?Riskerar man att få mer fukt i torpargrunden om ja tar ner den?Skulle bli mycket fin björk ved av den:p För övrigt så sluttar marken från huset ,har även dränering.:)

Är du trött på den, så såga ner björken. Jag tror inte den påverkar vattenflödet runt huset. Träden har bara löv halva året och fuktproblemen är inte som störst då.

Låter du den stå kvar är det risk att rötterna letar sig in i dräneringen och då kan du få problem med den. Beror ju naturligtvis även på vad du har för markförhållanden.

För mig är det självklart att björken håller vatten borta. En fullstor björn dricker nästan en kubik om dygnet vill jag minnas.

Jag har en stor björk cirka 3m från husknuten, hittade inte en enda björkrot när jag dränerade. Det är antagligen för torrt närmast huset.

EDIT:
Jag ljög.

Så här är det:
Hur mycket vatten ett träd "dricker" beror i huvudsak på hur stort det är, dvs hur mycket blad det har. Generellt kan man säga att fristående träd förbrukar mer än träd i grupper eller bestånd. Eftersom vattenförbrukningen styrs av hur mycket ljus trädet får så varierar förbrukningen mycket över året och också över dygnet. På morgonen kan förbrukningen vara så låg som 0,5 dl i timmen per kvadratmeter bladyta, för att mitt på dagen en solig dag stiga till 5 dl i timmen och mer.
Stora, friväxande träd kan mycket väl nå upp till så höga värden som 200-300 liter per dag, om det är riktigt soligt, och om det finns tillräckligt mycket vatten i marken. Men förbrukningen ligger inte konstant på den nivån. På skogsmark är en rimligare förbrukning 30-40 liter per dag och träd.

MathiasS skrev:
För mig är det självklart att björken håller vatten borta. En fullstor björn dricker nästan en kubik om dygnet vill jag minnas.
Måste vara en väldigt törstig BJÖRN du du har hittat ;)

Tack för svaren! Jag har även våran grävda dricksvattenbrunn 2m från huset .Tar ja ner björken kanske ja gynnar den :cool:

JanneL skrev:
Låter du den stå kvar är det risk att rötterna letar sig in i dräneringen och då kan du få problem med den. Beror ju naturligtvis även på vad du har för markförhållanden.
Med tanke på att björken har en stamdiameter på 50-60cm borde den vara åtminstone 50-70 år gammal. Har det inte varit problem under dessa år så är väll risken liten att det plötsligt skulle bli det nu?

Den bedömning jag gjorde är av egen erfarenhet. Jag hade en björk, som stod 3 meter från huset. Från nämnda björk rakt mot huset sedan 3 meter till ett hörn och runt detta i ytterligare 4 meter innehöll mina gamla dräneringsrör (tegel) rötter. Rören var totalt tät. Mitt hus byggdes -32 och denna björk blev ved när källaren byggdes ut -85. Tilläggas bör kanske att det ligger på ganska mycket vatten mot källaren. Bor i sydsluttning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.