Hej,

Jag har tänkt anlägga en enklare brygga. Bryggan kommer att ligga ut på ett par stenar som ligger en bit ut i vattnet men jag skulle behöva ett par stenar till vid vattenbrynet. Då funderar jag på om man kan gjuta några större block av betong. Skulle de tåla att ligga under vatten? Är det någon speciell sorts betong man bör använda?

Edit: Glömde skriva att jag tänkt köpa betongen på säck och blanda själv. Såg att nån skrev om "Vattentät betong", finns det på säck och vart får man tag i den?

Tack på förhand!

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Redigerat:
Söt eller saltvatten? Är det vanligt med bottenfrysning där fundamenten ska ligga?
Oavsett så går det göra betong som står emot det.

Hej,

Tack för snabbt svar!

Det är sötvatten och ja det blir ofta bottenfruset där.

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Ska du blanda själv är det svårt att få betongen att stå emot frysning, dock så tar det ganska många år innan den har frusit sönder helt. Det finns inget som heter vattentät betong, däremot så finns det betong med högt motstånd emot vattengenomträngning. För att få en betong som står emot vattengenomträngning mer så öka cementhalten och minska stenhalten.

Tackar för ditt svar!

Hur många år tror du det skulle ta innan betongen inte håller?

Mvh Håkan
www.walltorp.net

K
Eller varför inte köpa undervattensbetong? Tillverkad för att ha under vatten.

Hej,

Tack för svar. Finns det att köpa på en vanlig bygghandel/Brädgård? Vad heter den?

Mvh Håkan
www.walltorp.net

K
Den heter undervattensbetong. Jag vet att bl.a maxit tillverkar en så då kan du ju få tag på den i handeln.

Jag vet inte riktigt hur länge det kan hålla, gissningsvis 5-50, jag vet att det är ett väldigt spann, men det är svårt att räkna på hur lång tid det tar innan det fryser sönder, men om det finns undervattensbetong att köpa på säck, så tycker jag att du ska göra det.

Tackar för era svar! Ska fråga på lokala byggvaruhuset om de har eller kan ta hem undervattensbetong

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Tror inte de fixar det i bygghandeln, ring en betongstation eller Maxit direkt.
Om man ska ha såna grejer är det vanligt att man får ta en hel pall som minsta beställning.

Mvh

K
Varför skulle man ringa Maxit direkt? Man får ju ändå inte handla av dem. Varför kan inte bygghandlarn klara av att beställa betongen? Det är ju deras jobb att ta hem grejer från tillverkarna och sälja till sina kunder.

Redigerat:
Vi pratar alltså om ett par betongklumpar som ska ligga i vattenbrynet och likna stenar.
och man ska fästa en brygga i dem?

Låna/hyr en tombola blanda 1 del singel/sten, 2 delar sand och 1 del cement + lagom mycket vatten. Fyll formen. Om formen måste ligga i vattnet (formen fylld med vatten) häll i betongen via ett rör så tränger betongen bort vattnet. (häller man bara i blandas den med vatten och kan lösas upp). Släng i lite armeringsjärn så håller det ihop bättre.

Livslängden lär ju räcka och om det inte är jätteblock som behövs lär man ju kunna byta eller reparera om det behövs.

Om du inte vill blanda sten,sand och cement själv, lär standard A grovbetong duga aldeles utmärkt.

Det är ju inte Öresundsbron vi pratar om.

/ATW

• Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.