5 818 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Sockel till krypgrund?
Har läst på lite om att gjuta sockel till vår blivande tillbyggnad som ska vara av krypgrundstyp. Har sett diverse avancerade gjutformar ch ställer mig frågan om man inte bara kan gräva ur en ränna som man paddar lite singel i botten på och helt enkelt gjuter direkt i rännan? Antagligen svarar ngn och förklarar hur dum min ide är men kan just nu inte komma på varför inte. En annan fråga är hur djupt jag ska gräva om jag bor i sydvästra skåne med i princip endast sand i marken. Tacksam för svar.
Redigerat:
Inga tips om detta?! Trodde att detta forum hade mer att komma med men misstog mig kanske. Får väl leta kompetens ngn annanstans

det kan gå, men hållfastheten i ytter kanterna kan ju bli lite konstiga, sen är jag ingen expert på det hela, men du kan läsa i länken här hur jag gjort...
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/109619-krypgrund.html
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/109619-krypgrund.html
Hur stor är tillbyggnaden? Jag bygger till cirka 15 kvadrat på min stuga i Tjörnarp ovanför Höör och sulan där är inte mer än 30x10 med cirka 5-10 cm singel på markduk i botten. Grunden muras med 19x19x59 leca.
Vi gjorde formar av 22x95mm råspont. För att hålla det hela på plats och kunna justera så tog vi samma råspont och spetsade och slog ner. Det sitter rätt så bra så det håller för att justera upp och ner när man mäter in formen. När allting ser bra ut så fyll upp med singel både utanpå och inuti formen så att det ser bra ut.
Skruva markpinnarna utifrån i formen så blir det lättare att demontera. Har man inte typ 20 cm betong i sulan så behöver man inte några större krafter som håller formen i sidled.
Armerade gjorde vi med två parallella järn som vi la på små stenar för att få upp dem mitt i sulan.
Du kan gjuta i en ränna men då kan du ju inte få rätt höjd överallt. En form gör det ju enkelt att dra av betongen och få korrekt höjd överallt. Min sula skiljer ett par millimeter på olika ställen men det försvinner ju i samband med att vi murar.
Sen när du putsar muren så gör du en liten fin fasning av kanten längst ner mot sulan så får du en liten avrinningskant, vilket kan vara fint om du inte ska dränera och ha dig. Själv ska jag bara ha kallasfalt på grunden, inga skivor eller så.
/John
Vi gjorde formar av 22x95mm råspont. För att hålla det hela på plats och kunna justera så tog vi samma råspont och spetsade och slog ner. Det sitter rätt så bra så det håller för att justera upp och ner när man mäter in formen. När allting ser bra ut så fyll upp med singel både utanpå och inuti formen så att det ser bra ut.
Skruva markpinnarna utifrån i formen så blir det lättare att demontera. Har man inte typ 20 cm betong i sulan så behöver man inte några större krafter som håller formen i sidled.
Armerade gjorde vi med två parallella järn som vi la på små stenar för att få upp dem mitt i sulan.
Du kan gjuta i en ränna men då kan du ju inte få rätt höjd överallt. En form gör det ju enkelt att dra av betongen och få korrekt höjd överallt. Min sula skiljer ett par millimeter på olika ställen men det försvinner ju i samband med att vi murar.
Sen när du putsar muren så gör du en liten fin fasning av kanten längst ner mot sulan så får du en liten avrinningskant, vilket kan vara fint om du inte ska dränera och ha dig. Själv ska jag bara ha kallasfalt på grunden, inga skivor eller så.
/John
Klicka här för att svara