Hej!
Jag tänkte bygga ut huset dryga 30kvm och då även utöka källaren.

Jag blir inte riktigt klok på hur man bäst ska bygga en källarvägg. Jag vill att den ska vara relativt välisolerad och materialet i väggarna ska tåla fukt (om fuktspärr brister ska inte källaren vittra sönder).

Lättklinker/Leca ska tåla fukt så det låter ju vettigt att använda men vilken väggtjocklek är lämpligt? När jag läser om stenhus så verkar det handla om minst 400mm för att få det bra isolerat men jag antar att det inte ställs lika höga krav på en källarvägg eftersom den är under mark...

Är det ett vettigt alternativ att använda tjocka lättklinker-block som vägg med en fuktspärr och därmed slippa ytterligare isolering (t ex Isover)?

De decimetrar som hamnar ovan mark tänkte jag mig block med inbyggd cellplastisolering.

Detta är ett nytt område för mig så all hjälp emottages tacksamt!
 
Tja! Utökade nyligen själv befintligt hus med en källardel. Jag körde på 290mm leca, ingen ytterligare insolering ovan mark - men däremot isodrän under mark främst för dräneringens skull. Jag skall så småningom lägga en 30-40mm stenullskiva ovan mark som putsbärare (för att slippa sprickbildning i övergången till träparti ovanför). Jag känner inte att jag behöver ytterligare isolering, men det är väl en bedömningsfråga :) En sak till: 290-blocken är tunga - det kan bli jobbigt efter ett tag om du gör det själv....

/Fredda
 
Tack för svaret!

För min del handlar det om ca 20kvm under mark så man kanske inte ska vara alltför noga med om det kostar någon hundralapp extra per kvm, det går inte så mycket. Ovan mark kan det bli ca 10-12kvm. Ska se vad det finns för alternativ där men jag är fortfarande lite sugen på block med inbyggd cellplast.

Kanske är vettigt att satsa på normal tjocklek, som dina 290mm, och sedan lägga Isodrän utanför. Vilken tjocklek hade du på Isodränen?

Jodå, jobbigt lär det nog bli! Man kan nog skippa träningspasset de dagar man murar upp källaren! :D
 
Hallå igen, jag körde 100mm isodrän under mark med nålfiltsduk runt detta. Jag tror dock inte 290 är så "normalt" - oftast används 250 block har jag för mig.

Glöm inte armering (bistål vartannat skift i mitt fall) och en syllpapp mellan mur och platta. Lycka till!

/Fredda
 
Än är inte ämnet helt uttömt tycker jag! ;)

Vore intressant med fler idéer/åsikter/synpunkter etc!
 
Intressant! Nu får du allt förklara lite vilken teknik och vilka material du valt ovan/under mark. Det ser bl a ut som om du valt att bygga en egen isolerad konstruktion ovan mark på vissa ställen. Bättre och billigare än att köpa färdigisolerade block?
 
Jag tänkte på bilden "murning_4.jpg", vad är det för konstruktion? Det är väl cellplast som ni använt i mitten och det verkar vara gjort för att gjuta bredvid...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.