19 169 läst ·
12 svar
19k läst
12 svar
Är kallasfalt alltid kallasfalt?
Frågan har uppstått efter lite tidigt morgonsurfande. Har hittat priser på 20 l kallasfalt från knappa 400 K-rauta, till knappa 800 på Beijer. Vill ogärna köpa billigt=dåligt(?) och därmed riskera en uppgrävning av källaren långt innan det normalt borde ske. Någon som har erfarenhet?
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Vad ska du ha kallasfalten till ?
Det vanligaste är att man inte använder kallasfalt, utan ett membran som man klistrar längst ner på sockeln. Bakom platonmattan ska du inte ha något alls.
Så brukar det vara ja. Har dock pratat med en man som har sysslat med grunder sedan slutet av 60-talet och kommer att gå efter hans råd, vilket var minst två strykningar med kallasfalt+membran. Utanför detta platonmatta.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Med all respekt för din väns kompetens men att ha "jobbat sedan slutet av 60-talet" i kombination med rådet om kallasfalt borde räcka för att söka råd på annat håll.traktor05 skrev:
Som tidigare sagts så kan det ibland vara svårt att ta till sig nya rön inom ens yrke, man gör som man alltid gjort och det är inte alltid det blir bra.
60-70-talskonstruktioner är för övrigt ett mörkt kapitel vad avser fuktskador.
En sak som du i alla fall inte skall göra om du använder kallasfalt; Sålde min bostadsrätt i våras och den hade en balkong med kallasfalt som ytskikt. Ytskiktet var inte så snyggt efter alla år med torkad och sprucken kallasfalt så jag lovade köparen att stryka några lager (kallasfalt) för att snygga till balkongen.
Sagt och gjort, fem lager kallasfalt senare såg balkongen ut som ny med en blank gränsande yta. Kallasfalten fick torka en månad och blev hård och fin. Det sista min fru gjorde innan vi lämnade staden för 2 månader på Gotland var att lägga tillbaks trasmattan som legat där tidigare.
Åter i staden i mitten av augusti, 5 dagar innan köparens tillträde kunde vi konstatera att kallasfalt, som är relativt nypåstruken, SMÄLTER I SOLSKEN. Vår fina trasmatta var upp till kanten fast förankarad i kallasfalten efter en solig sommar. Det blev ett riktigt hästjobb att med varmluftspistolen smälta loss trasmattan utan att den tog eld. Vid tillträdet kunde man se resterna av trasmattan som ett fossilavtryck på balkongen. Tack och lov tog köparna det med fattning och lovade att fixa balkongen själva.
Ja, oj, då har våra grundläggare gjort alldeles fel. Vi har gjuten sula, armerad lecamur, uppfylld innanför med gjuten platta ovanpå, till vårt hus. All lecamur som hamnade under jord ströks med kallasfalt (två ggr tror jag), därefter platonmatta innan återfyllning. Detta var unga killar i 30-årsåldern men som jobbat med grunder i ett antal år. Så helt ovanlig kan knappast metoden vara.
Hej Hemmakatten, long time no see!
PMar dig.
Ni som anser att "han inte hänger med", vad är er expertis inom området? Innan jag kan utvärdera era motsatta åsikter, vill jag gärna veta det.
Det kanske är som vanligt att det finns så många olika sätt att göra saker på att det till slut blir en själv som måste fatta ett beslut grundat på både fakta och känsla.
Ni som anser att "han inte hänger med", vad är er expertis inom området? Innan jag kan utvärdera era motsatta åsikter, vill jag gärna veta det.
Det kanske är som vanligt att det finns så många olika sätt att göra saker på att det till slut blir en själv som måste fatta ett beslut grundat på både fakta och känsla.
Att måla hela grunden med kallasfalt innan man sätter platon är inte smart.
Syftet med platon är att fukt ska kunna vandra genom lecan och kondenseras på platonmattan och rinna ner till dräneringen.
Stryker du kallasfalt har du sabbat hela den iden. ungefär lika begåvat som att ha ett goretex ställ på sig och sedan ett gammalt hederligt oljeregnställ innanför.
det enda man har kallasfalten till är för att prima grunden innan man sätter membranet längst ner.
Varför har man då membran?
Om dräneringen pajar så är det tätt längst ner. Som ett par gummistövlar.
Syftet med platon är att fukt ska kunna vandra genom lecan och kondenseras på platonmattan och rinna ner till dräneringen.
Stryker du kallasfalt har du sabbat hela den iden. ungefär lika begåvat som att ha ett goretex ställ på sig och sedan ett gammalt hederligt oljeregnställ innanför.
det enda man har kallasfalten till är för att prima grunden innan man sätter membranet längst ner.
Varför har man då membran?
Om dräneringen pajar så är det tätt längst ner. Som ett par gummistövlar.
Kan inte annat än att hålla mer alla som säger att man inte ska ha på kallasfalt bakom platonmattan.
Om du fortfarande känner dig osäker så varför inte följa anvisningarna som du kan hitta på http://www.isola.se/
Är det platon du ska använda så bör du följa deras "installation" för att få ett så bra skydd som möjligt.
Och de säger att du ej ska ha på någon kallasfalt.
Om du fortfarande känner dig osäker så varför inte följa anvisningarna som du kan hitta på http://www.isola.se/
Är det platon du ska använda så bör du följa deras "installation" för att få ett så bra skydd som möjligt.
Och de säger att du ej ska ha på någon kallasfalt.
Klicka här för att svara