Hej
Är det nån som har erfarenhet av granulering som fyllnadsmaterial? Det senaste rådet (av många
) som jag fått för fyllning som skydd mot tjälskjutning är att fylla med ca 60-80 cm granulering!
Vad jag förstår så är det nåt restmaterial från smältverk ex Rönnskärsverken i Skelleftehamn.
Räcker verkligen 60 cm för att stoppa kylan
Går det packa så att man kan ställa plintar ovanpå utan risk för sättningar
Hoppas på besked om vad som krävs innan grävningen sätter igång.
Är det nån som har erfarenhet av granulering som fyllnadsmaterial? Det senaste rådet (av många
Vad jag förstår så är det nåt restmaterial från smältverk ex Rönnskärsverken i Skelleftehamn.
Räcker verkligen 60 cm för att stoppa kylan
Går det packa så att man kan ställa plintar ovanpå utan risk för sättningar
Hoppas på besked om vad som krävs innan grävningen sätter igång.
Granulering är namnet på en process där man framstället granulat av olika ämnen. Det du talar om skulle kunna vara järnsand som enligt tillverkaren är isolerande och dränerande. Svårt att få tag på för privatpersoner, tror jag. Läs mer på:
http://www.boliden.com/www/bolidense.nsf/951b4d7cbfc58bc6c1256df80037d8f3/deeea2a5dca297f5c1256e4700334224?OpenDocument
http://www.boliden.com/www/bolidense.nsf/951b4d7cbfc58bc6c1256df80037d8f3/deeea2a5dca297f5c1256e4700334224?OpenDocument
Såg nu att man ibland kallar det för just granulering. Det är alltså järnsand det handlar om. Kolla med Boliden om de har tips på någon som kan sälja ett lass till dig. Annars går det att köpa under namnet "Fajalit" som är sorterade fraktioner som är framtagna för blästring. Sannolikt onödigt dyrt, men ändå värt att kolla. Företaget kanske kan hjälpa dig med kontakter för att köpa osorterad järnsand direkt från Boliden.
Granulering (järnsand heter det egentligen) är mycket bra att bygga på och det går utmärkt att ställa plintar på. Man kan dock inte göra en hög av granulering som man ställer plinten på, utan nivån på granuleringen under plinten får inte vara högre än omgivningen pga den behöver stöd (binder inte ihop som grus gör). Det fina med granulering är att den dränerar så bra, du kan tippa ut en traktorskopa med vatten på granuleringsbädden och vattnet dräneras bort direkt. Sedan är det lättjobbat, mycket lätt att skotta med spade, nackdel är att man får små stickor av det.
Inga problem att få tag isom privatperson, Bilfrakt i skellefteå säljer. Dock så är det så poppulärt fyllnadsmaterial att ibland är efterfågan större än produktion. Både ske-å kommun, vägverket ncc osv använder det häromkring pga pris och egenskaper.
Bor du långt från skelleftehamn så blir ju frakten dock lite dyr.
Inga problem att få tag isom privatperson, Bilfrakt i skellefteå säljer. Dock så är det så poppulärt fyllnadsmaterial att ibland är efterfågan större än produktion. Både ske-å kommun, vägverket ncc osv använder det häromkring pga pris och egenskaper.
Bor du långt från skelleftehamn så blir ju frakten dock lite dyr.
Redigerat:
Hej frhe, Jag har fått garantier av en åkare att han har tillgång till granulering eller "Fajalit" som du skriver. Jag har aldrig hört det namnet på järnsand men jag har aldrig sysslat med blästring heller. Det materialet hade ett mycket bra pris och skulle troligen bli betydligt billigare än motsv markskivor.
Hej JK2, intressant det där om att det inte binder ihop, men du menar att det ändå går att padda tillräckligt om det får stöd i sidorna?
Man vill ju inte att det sätter sig första året efter att inglasningen kommit på plats.
Man kanske ska placera plintarna på botten av urgrävningen och bara fylla över med granulering?
Har du nån erfarenhet av hur tjockt lager som kan behövas för att stoppa tjälen i Västerbotten.
Hej JK2, intressant det där om att det inte binder ihop, men du menar att det ändå går att padda tillräckligt om det får stöd i sidorna?
Man vill ju inte att det sätter sig första året efter att inglasningen kommit på plats.
Man kanske ska placera plintarna på botten av urgrävningen och bara fylla över med granulering?
Har du nån erfarenhet av hur tjockt lager som kan behövas för att stoppa tjälen i Västerbotten.
Jo om du har stöd på sidorna (eller ytan för plinten mkt större än plinten) så gär det utmärkt att padda, det påminner om strösocker i konsistens (om man kan ta den liknelsen). Fyller du 60-80 cm så är jag ytterst tveksam att det skjuter, vet dock inte hur det blir om du bara gräver stora gropar just under plinarna och fyller med granulering. Jag har bara sett då man gör väg och platta på mark med granulering, då dränerar man ju bort ev vatten som kan skjuta vi frysning.
Tycker den är ett mkt bra material och priset är väldigt tilltalande.
Tycker den är ett mkt bra material och priset är väldigt tilltalande.
Klicka här för att svara