Hej,

Vi gjöt våran betongplatta sista april och huset blev tätt i mitten av maj. Nu funderar vi på hur vi bäst blir av med fukten i plattan. Planen är att sätta in ett par avfuktare men hur viktigt är det att slå på golvvärmen så här på sommaren? Den omgivande luften kommer fortfarande vara sisådär 20 grader så av den anledningen behövs ingen värme på golvet.

Våran plan är att lägga golv i mitten av september alltså om knappt 3 månader, tror ni det är ok? Plattan är 150 mm tjock alltså 50 mm tjockare än normalt vilket inte är så positivt ur uttorkningsperspektiv.

MVH
Mikael

J
Menar du att du tror att det kan vara fukt kvar i september?

Jag känner mig väldigt osäker men framförallt om det verkligen är nödvändigt att slå på golvvärmen när den omgivande luften är varm. Det är ju den omgivande luften som ska ta upp fukten från plattan och det är ju egentligen oavsett plattans temperatur.

Det som är viktigt vid uttorkning av cementplatta är att huset ät tätt.
Luftfuktigheten och nederbörd från uteluften skall stängas ute mao.
Från det datumet huset vart tätt räknar man sedan startdatumet.
Företaget som levererade betongen kan säkert hjälpa dig med hur lång tid det tar för betongen att torka ut.Det finns även program att få hjälp av,tror det heter TORKA nånting.

Min egen platta som också är 150 mm skulle ta minst 1 år på sig att torka :eek:
Men betongen torkar ju utifrån och in !

Hittade sidan http://www.fuktcentrum.lth.se/index.php?id=20446

Redigerat:
Jag gillar det här forumet - det finns alltid någon tråd att hänga på... :)

Vi gjuter ett golv på måndag, 100 mm vibbfri betong på 200 mm frigolit, mitt inne i ett kruttorrt sekelskifteshus i högsommarvärme.

"Problemet" är att hustrun är byggprojektledare och har en lite mer akademisk syn på torktider än vad jag, byggarna och betongfirman har. Så jag tänkte be om en "second opinion"...

Hur många veckor skulle ni ge det innan man kan täta/klinka golvet?

J
Mattias Jönsson skrev:
Jag gillar det här forumet - det finns alltid någon tråd att hänga på... :)

Vi gjuter ett golv på måndag, 100 mm vibbfri betong på 200 mm frigolit, mitt inne i ett kruttorrt sekelskifteshus i högsommarvärme.

"Problemet" är att hustrun är byggprojektledare och har en lite mer akademisk syn på torktider än vad jag, byggarna och betongfirman har. Så jag tänkte be om en "second opinion"...

Hur många veckor skulle ni ge det innan man kan täta/klinka golvet?
Det kan du göra rätt fort eftersom klinkern inte är tät.

Eller menar du lägga tätskikt/gummimatta?

Min egen platta som också är 150 mm skulle ta minst 1 år på sig att torka
Men betongen torkar ju utifrån och in !
Okej då kan man ju tro att teoretiskt skulle jag hamna på något liknande, men det är ju inte särskilt praktiskt :confused:

Hur gjorde ni, avfuktare, värme i golv och hur lång tid vänta ni från det att det var helt tätt?

MVH
Mikael

Gjorde precis två körningar med TorkaS, en med avfuktare och en utan. Skillnaden blir marginell, med avfuktare får jag rel fuktighet på 89% på 40% djup och utan avfuktare får jag 90%...

Jag har hört rekommendation att plattan ska ha 85% fuktighet innan man lägger parkett... är det på samma djup?

Plattan gjöts i mitten av Juli -08 ,inflyttning 13 dec-08 .
När tempen sjönk ute slog jag på golvvärmen (faan vad elmätaren snurra)
Det mest korrekta är att också borra hål (små) på ett par ställen och kontrollmäta fukthalten.
(med ett instrument/firma som har den bästa utrustningen)

Som det tidigare skrevs så är fukthalten i betongen ej så kritisk om man lägger klinkers på golvet ,men naturligtvis gäller EJ detta om det är en fuktspärr mellan.
Likadant med plastmatta och trägolv då MÅSTE fukthalten vara korrekt.
Om inte är sanolikheten STOR att man drabbas av ett SJUKT HUS:rolleyes:

Mikael_L
3 månader ska man alltid vänta innan man lägger klinker, det har med att betongen måste få krympa färdigt.
Sen finns det kanske mer flexibelt fix, som medger snabbare läggning, men då får ni kolla vad tillverkarna skriver/säger.

Lägger man annat golv, eller tätskiktar golvet måste man nå ner till godtagbara fuktnivåer, som varierar lite beroende på golvmaterial samt "expert" man frågar.

Har man bråttom går det att beställa betong där vattenhalten är närmare den mängd vatten som går åt till brinn-processen. Då är plattan torrare från första början.

Uttorkningen av plattan är en diffusionsprocess vars hastighet drivs av vattenångans partialtryck i betongen jämfört med luften utanför. Värme i plattan ökar partialtrycket likaså sänks partialtrycket i omgivande luft när lufttorken går. Diffusionen i betongen är dock alltid ganska trög, och det går inte att trolla med knäna. I vilket fall måste man alltid se till att omgivande luft inte får för hög fukthalt, då stannar uttorkningen eller t.o.m går andra hållet.
Därför är avfuktare eller god ventilation viktigt. Värmer man med golvvärmen är det tråkigt att skicka ut mycket värme pga kraftig ventilation, så då känna kombinationen golvvärme + avfuktare plötsligt mer ekonomiskt.

När man tror fuktnivån är den rätta så kan (ska) man mäta fukten i ett eller några borrhål, inga program eller tumregler i världen slår 100% vetskap. :)

m_mellegard skrev:
Gjorde precis två körningar med TorkaS, en med avfuktare och en utan. Skillnaden blir marginell, med avfuktare får jag rel fuktighet på 89% på 40% djup och utan avfuktare får jag 90%...

Jag har hört rekommendation att plattan ska ha 85% fuktighet innan man lägger parkett... är det på samma djup?
Ja, man mäter alltid på 40% djup, men egentligen gäller detta på tjockaste stället, oftast en vot.

RF 85% är nog lämpligt för parkett.

Värme brukar göra susen, vi körde med 9kW-fläkt och en avfuktare och klarade 85% i badrummet relativt snabbt. Betongkvalitet och nog troligtvis det viktigaste dock, ju mer cement ju snabbare torktider.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.