Har haft lite problem med mikrobiell tillväxt på trossbotten i krypgrunden. Vi tog över stugan för ett par år sedan. Då fanns ingen plast i krypgrunden samt den var full med byggbråte. Dessutom var hängrännorna trasig. Jag ordnade alla dessa brister. Dvs röjde upp och la plast i grunden samt ordnade hängrännor. I somras byggde jag dessutom en egen solfångare med en solcell, datafläkt, fönster och svart plåt. Den tillför krypgrunden ca 20m3 luft där temperaturen är lyft ca 20 grader mot utetemperaturen (uppmätt). Luften som blåser in genom ett rör som ligger genom så gott som hela grunden är alltså ca 35-40 grader och ger ett uträknat tillskott på ca 200W. Men frågan är om det är bra att tillföra luft forcerat? Kan det förvärra? Ska jag isolera marken också för att få upp temperaturen ytterligare någon grad.

Är tacksam för alla synpunkter och kommer prova alla olika lösningar för att slippa avfuktare! Har funderat på att dra kopparrör under trossbotten runt hela huset och driva en pump för glykolvatten istället. På så sätt borde jag få samma effekt som med trygghetsvakten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.