1 469 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Pordrän och plato
Hej
Jag skall isolera min källare när jag skall dränera om.
Jag tror att jag har ett stort vattentryck mot grunden eftersom huset står på gammal sjöbotten.
Så jag tänkte om det behövs, sätta plato utanpå Pordrän skivorna, är detta bra/dåligt ?
Och hur fäster man platomattan i isodränskivorna?
Skall man ha fiberduk inannför platomatta också?
Skall jag bara sätta plato där jag ser att det är högt vattentryck eller runt hela huset?
//J
Jag skall isolera min källare när jag skall dränera om.
Jag tror att jag har ett stort vattentryck mot grunden eftersom huset står på gammal sjöbotten.
Så jag tänkte om det behövs, sätta plato utanpå Pordrän skivorna, är detta bra/dåligt ?
Och hur fäster man platomattan i isodränskivorna?
Skall man ha fiberduk inannför platomatta också?
Skall jag bara sätta plato där jag ser att det är högt vattentryck eller runt hela huset?
//J
Platonmatta utanpå Pordrän verkar vara onödigt. De två gör samma sak men används i olika system. Utanpå dränskivorna sätts geotextil för att hindra igensätting av skivorna.
Jag vet att de gör samma sak, men det jag vill uppnå är samma som optidrain systemet att få en tät duk utanpå isolerskivorna.
Anledningen att jag frågar är att jag läst trådar där man fått gräva upp igen för att man har för högt vattentryck, och sätta ett tätande skickt utanpå isolerskivorna
//J
Anledningen att jag frågar är att jag läst trådar där man fått gräva upp igen för att man har för högt vattentryck, och sätta ett tätande skickt utanpå isolerskivorna
//J
Är det inte enklare att använda Optiwebduken då? Ger enklare infästning och färre skarvar än Platonspeciellt om du ska vika den över grunden längst ned.
Klicka här för att svara