1 914 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Fall på rör mellan samlingsbrunn och dagvattenansl? Samt vad packa med kring rören?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
dränering och takvatten, ska gå till brunnen, sedan ska det dras en ledning från brunnen till anslutningen för dagvatten vid tomtgränsen, ledningen går hela vägen under gräsmattan, så vad jag förstått så kan man fylla med den leran som man grävde upp för rörgraven? Och ska det vara fall på ledningen mot gatan? isåfall hur mycket fall?
Om nån har tips på tidigare trådar där uppgifterna står så är jag tacksam för det oxå
Om nån har tips på tidigare trådar där uppgifterna står så är jag tacksam för det oxå
Vi fyllde med stenmjöl runt alla rör. Men det beror givetvis delvis på att det vi grävde upp var pinnmo/morän med ganska stort steninnehåll.
Ta du 2 cm/ meter, eller mer, så blir det nog bra.
Tänk på att se till så det aldrig kan bli så att det vid ymnigt regnande att dagvattnet skickar på vatten mot dräneringen, bakvägen dvs.
En generalfel är att leda takavvattningen ner i dräneringsrören som sedan leder bort. Då fyller man ju dräneringsgravarna med vatten varje gång det regnar.
Ta du 2 cm/ meter, eller mer, så blir det nog bra.
Tänk på att se till så det aldrig kan bli så att det vid ymnigt regnande att dagvattnet skickar på vatten mot dräneringen, bakvägen dvs.
En generalfel är att leda takavvattningen ner i dräneringsrören som sedan leder bort. Då fyller man ju dräneringsgravarna med vatten varje gång det regnar.
En mindre ledning kräver kraftigare fall än en större för att klara samma flöde.
1-2% som båda föregående talare sade, ska nog vara tillräckligt. Tror man skulle kunna gå flackare än så men varför chansa. Det är ju inga jättesträckor vi talar om.
Vet du vilket djup du ska ansluta till vid tomtgräns? Gör du det så är ju fallet dit ganska givet.
/Kalle
1-2% som båda föregående talare sade, ska nog vara tillräckligt. Tror man skulle kunna gå flackare än så men varför chansa. Det är ju inga jättesträckor vi talar om.
Vet du vilket djup du ska ansluta till vid tomtgräns? Gör du det så är ju fallet dit ganska givet.
/Kalle
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
vid tomtgränsen är det ungefär 1,5 meter från markytan, medan man bygger så ska man torrlägga så mycket som möjligt (här i området) och det blir dagvattnets höjd vid samlingsbrunnen som styr detta, så jag vill inte ta överdrivet stort fall... ledninslängden blir ca 10-15 meter
Redigerat:
Klicka här för att svara