Hej!

Står precis till att sätta L-elementen för den nya utbyggnaden på 5.40x6.00m och ville höra mig för om hur jag skall göra vid anslutningen till befintlig byggnad.

Räcker det med 10cm platta/bruk (tjocklek)mot befintligt eller skall man ha som vid kant elementen 20 cm Kantbalk/bruk (tjocklek) beroende på vald L-element höjd.Dvs ett lager cellplast eller två lager?Jag har 30cm höga L-element.

Skall man göra något mer med anslutningen som tex borra in armeringsjärn i befintlig och gjuta in den i den nya (ett tips som jag har fått) eller skall dem vara åtskilda som tex en rörelsefog?

Hoppas jag har förklarat rätt hur jag tänker

MVH P

Ingen som kan ge en enkel vägledning om vad som är att rekommendera?

//P

Jag gjorde nyligen en utbyggnad som anslöts mot befintlig betonggrund.
Även jag hade 30cm kantelement.
Jag gjorde en kantbalk på 20cm höjd även mot befintlig byggnad och jag la en tjärpapp (underlagspapp) mellan den nya och den gamla grunden.

Jag vet inte om detta är det rätta i samtliga fall, men så gjorde jag efter att ha samlat info från alla tänkbara håll.

Tack för svaret!

Låter som en intressant lösning.Får kolla upp det här när jag börjar närma mig.

Kom gärna med en kommentar om det här NI övriga.

//P

Jag hade gjort liknade som Gadda1 skriver.

Risken finns att den nya grunden sätter sig, och om den då sitter fast i den gamla grunden så spricker det.

Tack igen för tipset

//P

Jag gjorde likadant som Gadda1 - tjärpappen. Såhär i efterhand så skulle jag nog ha lagt 10mm frigolit emellan för att separera plattorna.

har byggt en tillbyggnad med krypgrund, även där "delade" jag husets källar grund och krypgrunden med underlagspapp eller syllpapp

//Nikke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.