1 403 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Staket på kalkstensberg
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Jag ska göra en inhängnad till nötkreatur och en del av stängslet kommer att gå där det inte finns så mycket matjord. Jag har tänkt att antingen bila eller borra upp ett hål i berget sätta ner ett grovt armeringsjärn ca 20-30 cm ner i berget sätta en papp cylinder (har ett speciellt namn som jag inte kommer på) kapa på rätt höjd hälla i betong och sätta dit en stolpsko.
Kan detta bli bra??
Komm gärna med synpunkter.
Mvh Alexandersson_1
Jag ska göra en inhängnad till nötkreatur och en del av stängslet kommer att gå där det inte finns så mycket matjord. Jag har tänkt att antingen bila eller borra upp ett hål i berget sätta ner ett grovt armeringsjärn ca 20-30 cm ner i berget sätta en papp cylinder (har ett speciellt namn som jag inte kommer på) kapa på rätt höjd hälla i betong och sätta dit en stolpsko.
Kan detta bli bra??
Komm gärna med synpunkter.
Mvh Alexandersson_1
Jag har gjort iknande ngn gång. Inte till staket utan till annat...
Borrade med 25 mm borr, fäste sen stolpskorna med lite polyesterspackel. Går med finkornigt bruk också. Förr i tiden brukade man svavla!
Mina sitter väl fast fortfarande.
Borrade med 25 mm borr, fäste sen stolpskorna med lite polyesterspackel. Går med finkornigt bruk också. Förr i tiden brukade man svavla!
Mina sitter väl fast fortfarande.
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Tack för era svar!
Vet inte riktigt hur jag ska göra. Stolpskon är inte så lång som jag vill ha den, om man nu skulle fästa den direkt i berget. Skulle vilja ha upp fästet ovan mark eftersom det är ca 30 cm med matjord och skulle vila ha ner stolpskon ca 15-20 cm i berget. Det skulle kännas stabilare med "kragen" med betong som stöder upp det hela.
"anaitis" blev det stabilt som ni gjorde. Ska ju ha mitt till kreatur.
Skulle kunna svetsa fast en längre bit armering men då förstör jag ju galven.
Kom gärna med förslag.
Mvh Alexandersson_1
Tack för era svar!
Vet inte riktigt hur jag ska göra. Stolpskon är inte så lång som jag vill ha den, om man nu skulle fästa den direkt i berget. Skulle vilja ha upp fästet ovan mark eftersom det är ca 30 cm med matjord och skulle vila ha ner stolpskon ca 15-20 cm i berget. Det skulle kännas stabilare med "kragen" med betong som stöder upp det hela.
"anaitis" blev det stabilt som ni gjorde. Ska ju ha mitt till kreatur.
Skulle kunna svetsa fast en längre bit armering men då förstör jag ju galven.
Kom gärna med förslag.
Mvh Alexandersson_1
Svetsskarven kommer ju längst ner, det borde inte rosta så farligt. Men helt klart säkrast att gjuta en liten plint med tanke på jordlagret.
Min konstruktion är inte ett staket utan en grund. Svårt att avgöra hur ranglig en enskild stolpsko är idag, de är ju sammanbundna med varandra.
Men när jag byggde konstruktionen, innan de bands ihop kändes var enskild stolpsko stabil.
Om du känner dig osäker är det enkelt att göra ett prov på ditt eget berg.
Min konstruktion är inte ett staket utan en grund. Svårt att avgöra hur ranglig en enskild stolpsko är idag, de är ju sammanbundna med varandra.
Men när jag byggde konstruktionen, innan de bands ihop kändes var enskild stolpsko stabil.
Om du känner dig osäker är det enkelt att göra ett prov på ditt eget berg.
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Kommer nog att borra ca 150 mm med ett 25 mm borr och sedan hälla i expanderande betong och sätta i stolpskon. Stolpskon får hamna under mark och i stolpskon så blir det ek stolp 70 x 70 mm. Det borde hålla bra.!
Jag har två frågor:
Behövs expanderande betong eller går det bra med vanlig?
Ska jag sätta stolpskorna på samma håll eller ska jag vrida stolpskon 90 grader på vissa. Gör det någon nytta eller blir det svårare att få staketet i lod.
Mvh Alexandersson
Kommer nog att borra ca 150 mm med ett 25 mm borr och sedan hälla i expanderande betong och sätta i stolpskon. Stolpskon får hamna under mark och i stolpskon så blir det ek stolp 70 x 70 mm. Det borde hålla bra.!
Jag har två frågor:
Behövs expanderande betong eller går det bra med vanlig?
Ska jag sätta stolpskorna på samma håll eller ska jag vrida stolpskon 90 grader på vissa. Gör det någon nytta eller blir det svårare att få staketet i lod.
Mvh Alexandersson
Om du vill få det stabilt så är nog det bästa att borra ett par hål i berget gärna snett åt olika håll, sätt sedan dit ett gjutrör å armeringsjärn på med betong å stolpsko.
stolpskorna ska du nog sätta åt samma håll, dvs med med järn på i och på utsida, annars är det nog stor risk att "Rosa" knatar igenom
stolpskorna ska du nog sätta åt samma håll, dvs med med järn på i och på utsida, annars är det nog stor risk att "Rosa" knatar igenom
Klicka här för att svara