Vad jag förstått finns olika idéer om hur man skall gå tillväga med murblock av Leca-typ på betongplatta.Jag tänkte försöka följa tillverkarens rekommendationer och använda mig av papp mellan mur och platta samt en försänkning så att muren får stöd mot platta vid eventuellt marktryck. Frågan är då hur man åstadkommer denna försänkning på c:a 200 mm bredd och 20 mm djup längst ut efter plattan. Att lägga in en brda innan gjutning känns svårt att fixera och att undvika luftfickor. Att raka ur efter gjutning kan bli svårt att få måtten korrekt.

MATS

Jag stack ner 12mm armeringsjärn med c:a 1m mellanrum innan plattan torkat och borrade hål med en vanlig platt 24mm träborr i blocken. Sedan fyllde jag med cement som jag blandade lite tunnt så det flöt ner.

// Per

MEngström skrev:
Frågan är då hur man åstadkommer denna försänkning på c:a 200 mm bredd och 20 mm djup längst ut efter plattan. Att lägga in en brda innan gjutning känns svårt att fixera och att undvika luftfickor. Att raka ur efter gjutning kan bli svårt att få måtten korrekt.
Plöj ner en sån när betongen börjar brinna: Klädselbräda 21 x 195 mm, http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08021195.aspx
Banka lite med en större hammare. Borde inte vara några större problem. Överbliven betong avlägsnas med skärslev.

Tillverkaren av block rekommenderar glidskikt mellan mur och platta. Detta för att de kan röra sig olika. Nu vet jag att många inte har detta och det fungerar ändå men kan jag fixa detta enkelt så blir det så. Att slå ner en bräda borde fungera. Kanske raka ur lite betong innan och sedan släta till det som trycks undan. Låter som en framkomlig väg.

MATS

C
Om man bara ska mura ett varv för att sedan ställa en trästomme på, finns det några specialknep för att det ska hålla på bästa sätt då? Plattan är redan gjuten, så att gjuta in järn eller dylikt går inte i det här skedet. Expandrar möjligen, men det finns ju dåligt med långa såna..

Gängstång och kemankare funkar.

// Per

Mikael_L
cheetah1 skrev:
Om man bara ska mura ett varv för att sedan ställa en trästomme på, finns det några specialknep för att det ska hålla på bästa sätt då? Plattan är redan gjuten, så att gjuta in järn eller dylikt går inte i det här skedet. Expandrar möjligen, men det finns ju dåligt med långa såna..
Då behöver du väl inget speciellt alls...? Bara att mura på direkt.
Du kan mura stötfogsfritt så får du automatiskt lite krymp/svällmån mellan varje block, dessutom något bättre u-värde.

Men sen kan det vara ide att borra rätt genom syll och lecablock och ner en liten bit i betongen och gjuta fast nåt som förankrar träöverbyggnaden mot lyftkrafter.

Nu är det gjutet. Detta var enkelt att få till visade det sig.

Efter att ytan var avdragen till rätt nivå rakades det ur lite för brädan runt om.

Brädor lades ut och det räckte att kliva och stampa ner dom till rätt nivå. De gick inte ända ut i hörnorna. Det underlättade borttagning av dem med spett. Murslev användes för att fixa till rätt nivå i hörnen.

Med brädorna på plats slodades det och glättes.

Dagen efter bröts brädorna upp och resultatet blev mycket bra. Perfekt stöd inåt för murverket som nu kan läggas på glidskikt för att röra sig oberoende av plattan. Det känns rätt.

En del gjutsår uppstod dock under brädan som kanske kunde ha undvikits genom att urrakningen av betong innan hade gjorts jämnare. Det kanske skulle ha gått utan att ta bort betong men det hade nog svällt upp lite mer. Detta hade kanske inte gjort så mycket då jag ändå eftersträvade fall från väggen.

MATS

• SNAG-0252.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.