Skall fylla igen vår gamla garagenedfart (den var så brant att ingen bil någonsin har vågat köra ned, skulle behövts vinsch för att komma upp igen).

Vi har byggt en källartrappa på tvären med en mur, och det skall bli en ny entre till huset ovanpå källartrappan. Redan klart med ett vilplan ovanpå källartrappan.

Så nu behöver jag fylla igen med ngt. som är stabilt nog att gjuta ett fundament för en trappa på. Det är fixat med dränering under muren och med frigolitplattor på muren etc. Så det är bara fyllningen som fattas.

Tänkte fylla upp till nivån där fundamentet skall gjutas först. För det går det åt ca 4 kubikmeter. Sedan efter gjutningen blir det troligen 5-7 kubik ytterligare.

Så frågan: Vilken typ av grus skall jag beställa för det här? Någonting i stil med 0-X mm har jag förstått men vad blir stabilt, och inte onödigt dyrt.

Tilläggas att jag kommer att beställa hit det med bil som kan skopa ut det på rätt plats.

oavsett vilket så ska du lägga lager och padda däremellan allternativt låta det ligga till sig en sässong. Annars riskerar du att de sjunker under din nya trappa.

Personligen gillar jag 0-18 som universialgrus där jag vill ha det stadigt men jag tror att det är onödigt fint för åtminstånne de nedre delarna av din utfyllnad

Bottna med minst 0-63.
Sista biten kan du lägga 0-30 bara för att det är lätt att justera.
Som sagt, varva och padda dig upp.
Du kan toppa med ett lager på några centimeter makadam om det skall gjutas uppepå.
Om jag var du skulle jag hellre padda 23 överfarter för mycket än en överfart för lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.